David Cage: "sequels doden creativiteit en innovatie"
David Cage, oprichter en CEO van Quantic Dream, de studio achter Heavy Rain en Beyond: Two Souls, heeft tijdens een interview de constante stroom aan sequels gehekeld. Volgens Cage is er een vicieuze cirkel aan de gang. Gamers willen meer van hetzelfde en sommige uitgevers geven hen dat ook zonder problemen. Door te investeren in uitgevers die geen interesse hebben in innovatie, moedig je hen dan ook aan om "elke Kerstmis dezelfde game te maken."
Volgens Cage is het dan ook zo dat sequels uiteindelijk creativiteit en innovatie in de weg staan. "Als je geïnteresseerd bent in innovatie en gelooft dat games meer dan shooters kunnen zijn, dan besef je dat sequels creativiteit en innovatie doden," vertelt hij. Hij wijst dan ook op het belang van de moed die uitgevers en ontwikkelaars moeten hebben om iets nieuws te proberen, ook al is het iets waar gamers niet actief op zitten te wachten. "We geven mensen niet wat ze verwachten. We willen hen iets geven wat ze willen zonder dat ze weten dat ze het willen."