David Cage: "Game-industrie moet volwassen worden"
David Cage, CEO van Quantic Dream, de ontwikkelaar van Heavy Rain en het nog te verschijnen Beyond: Two Souls, heeft tijdens een lezing gezegd dat de game-industrie aan het Peter Pan-syndroom lijdt en weigert om volwassen te worden. Dat is volgens Cage nochtans noodzakelijk als je vooruit wil gaan, want momenteel zouden we al decennia lang op hetzelfde teren.
Cage wijst erop dat er eigenlijk maar drie soorten games zijn die het echt goed doen: kinderspelletjes, casual games en gewelddadige actiegames, en dat al ongeveer 40 jaar lang. De enige vooruitgang die wordt geboekt, is op grafisch vlak, vindt Cage. "Als je erover nadenkt, dan besef je dat we dezelfde thema's, dezelfde werelden al ongeveer 40 jaar gebruiken. Je bent een held, en je moet mensen doden om ergens te geraken, een wereld te bevrijden, een prinses te bevrijden, eenders wat. Wanneer je naar Wolfenstein kijkt in 1992 tegenover Call of Duty in 2012, dan besef je dat we grote vooruitgang hebben gemaakt qua graphics, maar als je naar de content kijkt, dan besef je dat we helemaal niet vooruit zijn gegaan."
Volgens Cage is het dus nodig om nieuwe thema's te verkennen en een ander publiek op te zoeken, namelijk volwassenen die traditioneel niet gamen. Boeken, films en tv worden inmiddels gezien als media voor iedereen, maar games vooralsnog niet. Dat zou kunnen veranderen als de industrie "volwassen wordt" en durft te focussen op inhoud. Om dat te bereiken heeft Cage negen belangrijke stappen die gevolgd moeten worden. Dat stappenplan draait rond publiek, paradigma's, betekenis, emoties, toegankelijkheid, de rol van een kritische pers en meer. Ook van censuur wil Cage nadrukkelijk af. Wie er, in functie van een goed verhaal, seks bij wil halen, moet dan kunnen zonder dat hij of zij daarvoor terechtgewezen wordt, vindt Cage.