Uncharted 3 programmeert zuurstof en vuur
Uncharted 3: Drake's Deception is niet enkel het vervolg van het verhaal, maar de makers willen ook de lat weer een pak hoger leggen qua technische vaardigheden en verwezenlijkingen. Nadat ijs, water en sneeuw al hun 'moment de gloire' hebben gekregen in de vorige Uncharted-titels, krijgt nu vuur een hoofdrol.
Arne Meyer legt uit: "We zijn altijd op zoek naar nieuwe technische uitdagingen en we zijn zeer blij met wat we momenteel doen met onze vuureffecten. Het is geen statisch iets - het vuur brandt het hout realistisch af. Ook de rook ziet er dit keer veel beter uit. Je zou kunnen blijven zitten en het kasteel rond je zien afbranden, als je lang genoeg blijft zitten. Toch willen we dat de speler tegen een goed tempo door het spel gaat, dus dat zal niet gebeuren. Zelfs in de demo kan je balken zien verdwijnen en je kan er achter schuilen als ze neergevallen zijn. Later is er zelfs niks om achter te schuilen als de balk volledig door het vuur is opgeslokt."
"Vuur is behoorlijk moeilijk, technisch gezien, zeker gezien de overige zaken die je in de game probeert te krijgen, maar het zorgt voor een aantal briljante effecten, zoals de hoeken van het behangpapier dat begint te rollen en dan in brand schiet. [...] Uiteindelijk programmeren we zuurstof en laten we het vuur de zuurstof doorheen de omgeving volgen."