E3 2012 snap-previews: Electronic Arts

Door Jay, 07-06-2012 05:19

SimCity

Zelf vond het team SimCity 4 iets te veel van The Sims hebben en dus werd de klok niet gewoon wat teruggedraaid, neen, alles werd van het begin af aan weer opgebouwd, net zoals de gebouwen die we in SimCity zullen moeten neerpoten. Vergeet de kaarsrechte wegen en zeg hallo tegen kronkelwegen. Verder moet de multiplayer de ervaring nog verder uitdiepen, doordat je samen kan werken, elkaar kan helpen en eigenlijk elkaar ook stevig in de problemen kan brengen. Hopelijk zit het met de moeilijkheidsgraad ook goed, want dan gaat deze stevig kunnen uitpakken.

Vooruitzicht
Goed op weg

Dead Space 3

Isaac blijft ruimtereizen en nu belandt hij op een ijsplaneet, al moet hij het niet meer alleen rooien of toch niet als je de drop-in, drop-out co-op wil gebruiken. Het verandert de singleplayer ook enigszins, vermits de scènes waarin je met twee zit ook het verhaal lichtjes aanpassen om een tweede persoon te rechtvaardigen. Leuk, maar dat het spel nu eigenlijk niet zo heel veel survival horror-elementen meer schijnt te hebben en eerder een shooter-festijn is geworden, is een stevige domper.

Vooruitzicht
Twijfelgeval

Crysis 3

De natuur en de stad, dat waren de omgevingen van Crysis en Crysis 2. Gooi ze in een mixer, laat maar eens goed draaien en je hebt de toch wel verbluffende wereld van Crysis 3. Het ziet er prachtig uit en dat je nu nog een paar extra wapens krijgt (met behoorlijk wat vuurkracht), zal menig speler kunnen bekoren. Het geheel dat we al te zien kregen, was ook spectaculair te noemen – of noem je een instortende dam en een gutsende stroom water flauw? – al willen we toch net iets meer zien om volledig enthousiast te worden.

Vooruitzicht
Goed op weg

FIFA 13

Fifa is een vaste waarde onder de games en mag dus ook niet ontbreken op deze E3. Zoals elk jaar zijn er alweer een hoop vernieuwingen toegevoegd, die het spel meer realisme moeten geven. Nadat ik (YoniVL) en papfles een potje voetbal tegen elkaar hadden gespeeld, waren we er allebei van overtuigd dat het spel moeilijker is geworden. De controles van spelers zijn realistischer, waardoor ze meer ruimte voor foutjes laten. Iedereen zal dus weer met een aanpasperiode moeten omgaan wanneer hij of zij Fifa 13 koopt.

Vooruitzicht
Gegarandeerde topper

Medal of Honor: Warfighter

De reboot van Medal of Honor was geen overweldigend success, maar echt slecht was het ook niet en bij EA geven ze de titel nog niet op dus krijgen we nu een vervolg met deze Warfighter. Het verhaal heeft nu flink wat knipogen naar de actualiteit en de ontwikkelaars konden ook nog eens gebruik maken van de Frostbite 2-engine, waardoor er grafisch een flinke stap vooruit kon worden gezet. We gaan nog niet zeggen dat deze Medal of Honor iedereen gaat wegblazen, maar wat we er al van zagen gaf ons goede hoop dat ook deze shooterfranchise (weer) een plaatsje onder de grote namen kan verzekeren.

Vooruitzicht
Goed op weg

Need for Speed: Most Wanted

Criterion is de koning van de arcaderacer aan het worden en nu hebben ze daar met Need for Speed: Most Wanted nog eens een geweldige game bij. Het heeft allemaal flink wat weg van Burnout Paradise, met vooral een compleet open wereld. Overal is er altijd wel iets te doen en Autolog zorgt er voor dat je constant beter wil doen dan je vrienden. In Need for Speed: Mosted Wanted valt zo veel te doen, dat je flink wat uren in het spel zal kunnen spenderen. Criterion doet in deze game niets nieuw, maar wat ze doen, dat doen ze gewoon heel goed.

Vooruitzicht
Gegarandeerde topper