E3-preview: Rage
Als je bekend staat als één van de allergrootsten in de industrie, dan moet je elke keer presteren, zeker als je jaren wacht voor je een nieuw project aangaat. Zo is het ook met id Software, de Carmacks en Rage. Ettelijke jaren na Doom 3 gaan ze voor een nieuw avontuur en willen ze de lat weer hoger leggen. Hun huidig grafisch experiment neemt ons mee naar de post-apocalyptische wereld waar we blijkbaar onvermijdelijk naartoe gaan.
Vertroebelde indrukken
Bethesda zette Rage niet zomaar op de beurs, maar liet meteen een heleboel levels op ons los, waardoor we ook meteen de diversiteit van de titel aan de tand konden voelen. De eerste blik die we kregen, toonde ons de mooie omgeving, waarin we Red Faction-gewijs konden rondrijden, terwijl onze volgende opdracht stond te blinken. In tegensteling tot de voorgaande projecten van id Software gaan we dus de wijde wereld in - in plaats van de standaard gangenshooter. Ook al werd de game op PS3 getoond – en niet zoals op pc zoals we verwacht hadden, toch ziet het er heel afgewerkt uit.
Als je echter zaken van dichterbij gaat bekijken, dan zie je dat het op dat vlak nog wat wazig is en de resolutie van bepaalde objecten nogal laag is. We hoeven niet bij elk klein detail stil te staan en te oordelen, maar van de makers van Doom en Quake verwacht je grafisch toch net dat tikkeltje extra. Misschien ligt het aan hun onervarenheid met de consoles, want we durven vermoeden dat de pc-versie een pak scherper zal zijn. Bovendien zijn er nog ettelijke maanden om dit soort foutjes weg te werken.
Frisbee of wapen?
Laat dit je echter niet ontmoedigen, want buiten het wazige oogt Rage bijzonder strak. Het desolate landschap en de verschroeiende hitte in de woestijn zullen je namelijk al snel een zonnebril doen opzetten.
Jammer genoeg voor de zonnekloppers (en gelukkig voor de shooterfans) is niet alles peis en vree in de wereld van Rage. Op dus naar het volgende stukje van de demo. Een verlaten marktplein krijgt al snel bezoek van een aantal gedrochten en dus mag ook jij aan de slag. Schieten is wat id Software goed kan en daar hoeft niemand zich dus zorgen over te maken bij Rage. Omdat het bedrijf zijn tijd heeft genomen om het spel te maken, werd er ook heel wat nieuws ingevoerd.
Zo kan je je tegenstanders ook aanpakken door ze met een driedelige frisbee aan te vallen. Ontzettend veel schade doet het niet, maar de impact oogt wel mooi, zeker aangezien de tegenstanders bijzonder realistisch reageren – of ze de aanval nu ontwijken of niet. Een klap op de schouder zal ze uit evenwicht brengen, terwijl een frisbee tegen het been het monstertje zal doen struikelen of zelfs stof zal doen happen.
Bodemloze rugzak
Qua animaties zit Rage dus bijzonder goed in elkaar en dat lijkt zich ook door te trekken naar de AI. Natuurlijk zullen ze in cover gaan ztten wanneer nodig, maar als er troepen zijn met een schild, zullen andere troepen zich mee verschuilen achter deze bescherming, terwijl ze extra vuurkracht jouw richting uit sturen. Gelukkig moet je het niet enkel stellen met je proppenschieter, want ook daar heeft id Software aan gedacht. Naast je frisbee zit er immers nog een enorme waaier aan speeltjes in je rugzak met Mary Poppins-trekjes, als je ziet wat er allemaal uit het kleine ding komt.
Zo haal je zonder problemen turrets boven die ondersteunend kunnen werken, zodat je langs de flank kan aanvallen, of misschien pakken ze de tegenstander zelf al aan. Zet die het op een lopen, dan heb je nog altijd opties, want een bomauto of een turret-spin tover je ook moeiteloos uit je hoge hoed. Hebben ze hun ding gedaan? Dan kan je ze gewoon terug ophalen en later nog eens inzetten – al durft er wel af en toe eentje sneuvelen als die iets te veel schade heeft gekregen. Al die zaken krijg je natuurlijk niet zomaar, want je moet ervoor werken. Gelukkig zijn er dan ook NPC’s die je stap voor stap zullen helpen, uiteraard in ruil voor wat ondersteuning.
Ook een brokje racen
Genoeg van al dat schieten? Dan zal je ook wat plezier kunnen beleven aan de races in Rage. Zo mochten we een ware Mario Kart-race ondernemen, met power-ups en iéts mooiere graphics. Deze race was wel kort en krachtig, dus echt veel hebben we niet kunnen experimenteren en je kan je dan ook de vraag stellen of dit wel een noodzakelijke zijsprong is. Qua geluid konden we jammer genoeg weinig merken, omdat het nu eenmaal bijzonder druk en luid is op de beurs. We konden de geweren wel horen knallen en de monsters horen gillen (als gevolg van ons knallen), maar conclusies willen we daar niet uit trekken omwille van het vele achtergrondlawaai.