Hands-on preview: Fifa 12
Op dinsdag 5 juli mocht 4Gamers de producer tour van FIFA 12 bijwonen en uiteraard willen we jullie niets onthouden van wat we te horen kregen. Dit event vond plaats in het prachtige Parijs waar David Rutter, producent van Fifa 12, ons te woord stond.
Allereerst kregen we de reeds eerder getoonde gameplay footage te zien, waarna Rutter de innovaties, die de inmiddels negentiende FIFA-iteratie met zich meebrengt, op een rijtje zette. De man ging van start met de verbeteringen die aan EA Sports Football Club zullen worden aangebracht. Zo zullen we onze statistieken vlotter kunnen vergelijken met die van vrienden en kunnen we onze globale status bijhouden. Hier zal rekening worden gehouden met de experience points die we tijdens het spel verzamelen. Daarbovenop kunnen we via een verbinding met Facebook dit alles ook nog eens van dichtbij opvolgen.
De career mode werd eveneens onder handen genomen en hier merken we de meeste vooruitgang op. Zo zal je bij het uitvallen van een gekwetste speler het gemis moeten pogen op te vangen. Dat is niet van de poes wanneer deze een vaste waarde is. Dit zal dan eveneens in het breed door de in-game media worden belicht. Je kan de speler bijvoorbeeld blijven opstellen, nog voor deze compleet is hersteld. Indien deze gok succesvol blijkt zal je alom worden geprezen, maar wanneer blijkt dat je keuze verkeerd was, haalt de pers je door het slijk en zal je aan geloofwaardigheid inboeten.
Ook de jeugdacademie en de scouts kregen een upgrade mee. Zo zullen beiden van grotere omvang zijn en zal je hier rekening moeten houden met het personeel dat hiervoor in dienst is, wat het realisme op dit vlak een stevige boost geeft. De eerder genoemde media zullen ook een grotere impact hebben op jouw carrière en tegelijk zijn ook de spelers mondiger geworden. Zo kan het gebeuren dat één van jouw spelers je doorheen het seizoen doodleuk komt vertellen dat hij kapt met het voetbal, waarna je gedoemd bent om op termijn voor vervanging te zorgen.
Ook spelers die vinden dat ze te weinig speelkansen krijgen, zullen je benaderen en daarvoor zal je een juiste oplossing moeten vinden om te voorkomen dat ze andere oorden willen opzoeken. Dat brengt ons automatisch bij het transfersysteem en hier heeft het team achter Fifa 12 er alles aan gedaan om aan de eisen van de fans te voldoen. Zo krijgen we voor het eerst in de geschiedenis van deze voetbal-sim met de 'transfer deadline day' te kampen. Ervoor krijg je ruim de tijd om te onderhandelen en kan je bijvoorbeeld de kat uit de boom kijken wanneer een andere ploeg op één van jouw spelers biedt, om zo de prijs op te drijven.
Wanneer je zelf je zinnen op een speler hebt gezet, zal je dan ook beredeneerd aan de slag moeten omdat je, naast de kostprijs, ook nog met persoonlijke eisen rekening zal moeten houden. Je zal dus meer dan anders moeten nadenken vooraleer je een aankoop doet die je ploeg helemaal uit balans brengt. De reputatie van de ploeg die je onder je hoede hebt, blijkt ook een bepalende factor, en wanneer een speler jouw club als een stap terug ziet, zal deze niet zomaar een contractje ondertekenen. Afhankelijk van de spelers en hetgeen je als coach hebt gepresteerd, zal het bestuur van de ploeg waar je aan de slag bent bepaalde doelstellingen opleggen. De kostprijs van een speler hangt bovendien af van verschillende factoren. Zo zal de rankschikking van de ploeg waar hij speelt onder andere van belang zijn.
Ook de AI werd grondig onder handen genomen. De AI-manager van de tegenstander zal zijn spelers steeds zo goed mogelijk uitspelen en bij stilstaande fases zal hij bijvoorbeeld kopbalsterke spelers in de zestien meter plaatsen. Je zal dus moeten nadenken over hetgeen je doet op het veld, want door de foute tactiek uit te spelen zal je snel met het hoofd tegen de muur lopen.
Verder zullen dankzij de nieuwe 'player impact engine' aanvaringen tussen spelers een meer realistische afloop kennen. Een tackle kan, afhankelijk van de plaats waar de speler geraakt wordt, in een blessure uitmonden en op het moment van de impact zien deze contacten er allemaal erg realistisch uit. Je kan door een tackle in te zetten ook een schot blokkeren en zo je ploeg behoeden van een mogelijk tegendoelpunt. Een mannetje passeren blijkt dankzij het nieuwe 'precision dribbling'-systeem geen onmogelijke klus meer. Hiermee bepaal je perfect welke richting je met een beweging uit wil, wat een meer dan welkome verbetering is ten opzichte van voorgaande Fifa-games, waar het quasi onmogelijk was om een degelijke dribbel uit je hoed te toveren.
Tijdens de wedstrijden kunnen we experience vergaren door middel van challenges die we moeten volbrengen, zoals met een zwakkere ploeg proberen geen tegendoelpunt te slikken van een veel sterkere tegenstander. Deze uitdagingen zullen verder de komende maanden gaandeweg door het team achter het spel worden bepaald. Verder werd ons ook nog bevestigd dat de pc-versie identiek zal zijn aan die van de consoles. Voor wie zich afvroeg of er wijzigingen werden toegebracht aan de 'be a pro' mode, kunnen we al vertellen dat deze geen noemenswaardige veranderingen heeft ondergaan ten opzichte van zijn voorganger.
Na de voorstelling kregen we ook nog even de kans om met het spel zelf aan de slag te gaan en tijdens onze onderlinge wedstrijden, kwamen we het volgende te weten:
- Wissels hebben een grote impact op het wedstrijdverloop; bij het vervangen van een slecht presterend speler door een gemotiveerde speler, merkten we op dat deze een frisse wind door het team deed waaien. Zo werd het niveau van het gehele team naar een hoger niveau getild.
- Spelers die werden neergehaald gingen op een vloeiende en realistische manier neer en de scheidsrechterlijke beslissingen waren grotendeels terecht.
- Wanneer we dribbels correct uitvoerden, werden deze op het scherm ook zo weergegeven. Met spelers die op dit vlak niet echt uitblinken, bleek dit echter een bijna onmogelijke klus.
- De verdedigers liepen niet meer doelloos rond wanneer de tegenstander op doel afstormde. Onze medespelers rukten dan weer effectief mee op wanneer we een aanval inzetten.