Marvel Pinball + Pinball FX 2: Vengeance and Virtue

Door Ge0force, 29-12-2011 00:00

Sinds Zen Studios eind vorig jaar een deal sloot met Marvel, zijn er reeds een zestal tables in dit universum verschenen voor Pinball FX 2 (XBLA) en Marvel Pinball (PSN). Met de Vengeance and Virtue uitbreiding komen er maar liefst vier gloednieuwe exemplaren bij: Ghost Rider, Moon Knight, Thor en X-Men. Wij trokken ons heldenpak aan en betraden opnieuw de virtuele arcadehal om deze tafels eens grondig aan de tand te voelen.

De vier nieuwe flipperkasten borduren voort op het concept dat in Pinball FX 2 en Marvel Pinball geïntroduceerd werd: zeer realistische physics, in combinatie met bewegende 3D karaktermodellen en bijkomende grafische effecten om het geheel een minder statische uitstraling te geven. In tegenstelling tot andere ontwikkelaars die geprobeerd hebben om elementen uit videogames te combineren met een pinball simulatie, slaagt Zen Studios er wel degelijk in om de geloofwaardigheid te behouden. Dat gezegd zijnde, laten we eens kijken wat de nieuwe tafels zoal te bieden hebben.

De Ghost Rider table is visueel de meest indrukwekkende van de vier, dankzij het knap gemaakte race circuit, verschillende jumps en ramps en een uit de kluiten gewassen shotgun links onderaan. Opvallend is dat één van de bijkomende flippers omgekeerd staat, doordat de tafel in een klein gebied in de tegenovergestelde richting helt. Erg knap gevonden, en ook de verschillende events zijn leuk bedacht. In de Scarecrow-missie moet je bijvoorbeeld de bal door de lucht katapulteren om een bende kraaien te verjagen. Mephisto stuurt van tijd tot tijd een vuurbal op je af die je met de flippers moet proberen op te vangen en er is zelfs een heuse videomode waarbij je op het LED-schermpje mag racen. De moeilijkheidsgraad van de misies van deze tafel ligt wel aan de hoge kant, omdat de meeste ramps en orbits enkel met de rechter flipper te bereiken zijn. De multiball is dan weer uiterst makkelijk te activeren, waardoor de punten toch binnen stromen als je de ene jackpot na de andere behaalt.

De tweede tafel is gebaseerd op de superheld Moon Knight en ziet er op het eerste zicht nogal bizar uit vanwege het zilver-blauwe kleurenpalet. Na wat experimenteren blijkt deze thans enorm vlot te spelen, dankzij de eenvoudig bereikbare ramps en duidelijke missies waarbij met heldere gele lichten wordt aangegeven wat je moet doen. Daarnaast kan je in je taxi rondscheuren, moet je op tijd op de crime scene geraken na een misdrijf en kan je orbs in drie verschillende kleuren verzamelen. Natuurlijk kan ook de maan niet ontbreken en het licht dat er op reflecteert vormt op sommige momenten zelfs een tijdelijke brug waarmee je bal de maan kan bereiken. Minder geslaagd is dan weer de minigame waarbij je met je kruisboog ballen naar je tegenstanders kan schieten. Het herladen gaat tergend traag en haalt nodeloos de vaart uit het spel. Desondanks is deze tafel uiteindelijk toch onze favoriet geworden.

De Thor table doet qua indeling sterk denken aan de Iron Man table, met veel steile ramps en orbits die ofwel veel skills ofwel veel geluk vereisen. De meeste missies zijn battles tegen je rivalen uit de serie en houden in dat je de bal gewoon in bepaalde ramps moet spelen. Daarbij is het meestal wel zo dat je tegenstander je rake klappen uitdeelt als je een verkeerde ramp haalt. Onder andere de Ice Giant maakt je het leven zuur, maar al bij al valt er weinig te beleven dat nog niet in eerdere tafels gedaan is. Gelukkig is er wel nog de Midgard Serpent, die de bal met veel vuur over het speelveld spuwt. Niet slecht, maar ook geen hoogvlieger.

Tot slot is er de X-Men table, waarin je de strijd aangaat tegen Magneto en daarbij de hulp moet inroepen van de helden uit de reeks. Zo breekt er op een gegeven moment een stuk uit een ramp die dwars over het speelveld loopt, en moet je Iceman inschakelen om een ijsbrug te bouwen zodat de bal er opnieuw over kan. Opvallend is ook dat er nogal gespeeld wordt met de physics van deze tafel. Magneto durft de bal wel eens aan te trekken of uit koers te brengen en Storm kan een draaikolk oproepen die de bal automatisch in een moeilijk bereikbare ramp werpt. Erg leuk aan deze table is dat de objectieven van je missie gesproken worden, waardoor je geen tijd verliest met zoeken op het speelveld of op het LED-schermpje wat je precies moet doen. Het gemak hiervan valt niet meteen op, maar je mist het wel als je daarna een andere tafel speelt.

Wie de screenshots bekeken heeft zal al wel hebben opgemerkt dat Zen Studios opnieuw sublieme graphics heeft afgeleverd. Alle tafels worden met haarscherpe graphics aan een vlotte framerate weergegeven via de acht mogelijke camerastandpunten. De belichtingseffecten zijn indrukwekkend en de karaktermodellen bewegen heel soepel. Het geluid is zo mogelijk nog meer geslaagd: heel wat stemmen en geluidseffecten komen uit de films en series van Marvel en de prima dynamische muziek draagt enorm bij tot de sfeer. Enige punt van kritiek dat we konden bedenken zijn de table rules, die enkel als tekst in het optiemenu te consulteren zijn. Williams Pinball Classics heeft inmiddels bewezen dat dit een stuk beter kan.

Met het Vengeance and Virtue Table Pack bewijst Zen Studios dat het nog steeds heer en meester is van het pinball simulatie genre. Alle kasten zien er schitterend uit en zitten boordevol leuke features, missies en special events. De herkenbare personages uit het Marvel-universum en de knappe soundtrack zorgen ervoor dat virtueel flipperen nog nooit zo leuk was. Voor amper €7,99 / 800MSP is deze uitbreiding dan ook een vette aanrader voor de liefhebbers van Marvel Pinball en Pinball FX 2.

• Vier nieuwe tables
  • Sublieme graphics en geluid
  • Leuke missies en events