Jak & Daxter: The Trilogy

Door GuerrillaDawg, 25-03-2012 00:07

Er is een reden dat Jak & Daxter beiden bekend staan als enkele van de grootste iconen uit het PS2-tijdperk. Terwijl Crash Bandicoot zeker en vast zijn eigen plekje verdiende tussen de andere platformers, verraste ontwikkelaar Naughty Dog ons pas echt toen we de eerste keer aan de slag konden gaan met dit nogal extraverte duo, vooral dan Daxter. Het is dan ook wanneer we alledrie de games opnieuw spelen, en de evolutie meemaken van twee vrienden tot echte helden, dat we ons herinneren waarom de reeks zo geweldig was en nog steeds is.

Het is altijd leuk als we een oude reeks terugzien in HD, al is het maar voor de nostalgische momenten die ze opleveren. Toch is Jak & Daxter: The Trilogy een van de eerste HD-remakes die ons helemaal warm maakt vanbinnen. Alledrie de J&D games staan op één disc en zijn voorzien van een framerate van 60fps, 3D ondersteuning en trophies. Wat de collectie misschien wel mist zijn kleine details zoals het gebrek aan ondertiteling bij de eerste game of de controls die soms wat vreemd aanvoelen als we plotseling van first-person naar third-person veranderen. Toch voelt het aan als muggenziften, zeker wanneer de upgrade naar 720p zoveel goed maakt.

De erfenis van de Precursor

Om ons verhaal goed te beginnen starten we de reeks uiteraard met Jak & Daxter: The Precursor Legacy. Dit is wellicht de titel met het meest ouderdomsverschijnselen van de drie. De reden hiervoor is simpel: het design is verouderd. Destijds was het niet meer dan normaal dat de protagonist rondliep, wat aanvallen uitvoerde en af en toe eens eens vreemd keek. Denk maar aan Crash Bandicoot of zelfs Zelda. Praten was dus geen optie, terwijl we dat anno 2012 wel gewend zijn. Het blijft natuurlijk een HD-remake, en dan knijpen we wel eens een oogje toe voor zulke zaken. Naar onze mening draagt het ook bij aan de nostalgische charme van de reeks, omdat dit nu eenmaal de Jak is die we ons herinneren. Daarnaast is het ook leuk om Jak zich te zien ontplooien in Jak II, wanneer hij eindelijk wél begint te praten.

Gelukkig is er nog altijd Jak's trouwe sidekick Daxter, al denkt die soms dat het net omgekeerd is. Het is tevens in deze game dat we leren hoe Daxter aan zijn 'opvallende' look komt. Sinds zijn transformatie wordt hij dan ook vaak uitgelachen omdat hij zo lelijk is. Ergens is het wel grappig, zeker omdat Daxter er eigenlijk allesbehalve lelijk uit ziet in de eerste game. Meer nog, Jak en zijn soort zien er dankzij de mindere karaktermodellen uit als een vreemde kruising tussen elven en geiten, waardoor het wat vreemd aanvoelt dat juist zij Daxter lelijk noemen. Het is misschien wat eigen aan de humor van de reeks.

Jak and Daxter: The Trilogy screenshot

Nostalgische omgevingen

Als we even het design vergeten is het eerste wat ons opvalt de omgevingen. Deze zijn steeds zeer kleurrijk en doen ons ook meer dan één keer terugdenken aan een tijd van platformers die voorbij gevlogen is. Denk maar aan de kleurrijke omgevingen uit Crash Bandicoot of zelfs de oudere Ratchet & Clank-games. Het is tevens een stijl die we anno 2012 amper herkennen, mede dankzij de vele kleurloze shooters van deze tijd. In The Precursor Legacy past het echter perfect omdat het samen met de gameplay en humor één groot geheel vormt. Verder weet men de omgevingen echt leven te geven door interactieve opties te bieden. Zo kan je een visser helpen, waardoor je toegang krijgt tot een boot of kan je een generator activeren die je toegang geeft tot nieuwe stukken van de map.

Nostalgie brengt echter nog iets met zich mee, en dat is de typische PS2-gameplay. Games waren vroeger minder gemaakt voor het casual publiek en waren dusdanig meer complex. De HD-versie van Jak & Daxter is hier geen uitzondering op en je mag je dus verwachten aan enkele frustrerende kliffen of randen waar je makkelijk af kan vallen, waardoor je helemaal terug naar boven moet lopen. Het vreemde is dat dit best verfrissend aanvoelt, omdat de meeste moderne 3D platformers veel te makkelijk zijn. Ook heb je de typische verzamelobjecten uit die tijd die ditmaal trophies met zich meebrengen. Zo heb je Power Cells, Scout Flies en Precursor Orbs. Vooral die laatste zullen veel van je tijd innemen, zeker wanneer je je zinnen hebt gezet op de Platinum trophy van deze game. De hoogste Precursor Orb-trophy heeft namelijk als vereiste dat je 2000 orbs verzamelt, en dat terwijl er exact 2000 in de game zitten. Een beetje zoals de Blast Shards uit de eerste Infamous-game.

Niet zonder gebreken

Jak & Daxter: The Precursor Legacy is sowieso de mindere van de drie games op de disc, maar dat betekent niet dat de titel slecht is. Integendeel, de andere twee zijn gewoon zo uitstekend waardoor deze game een beetje in de schaduw komt te staan van Jak II en Jak 3. De reden hiervoor valt niet ver te zoeken. Zo heb je de karaktermodellen die er wat minder uit zien, Jak die niet praat (terwijl hij dit wel doet in de andere games) en de frustrerende platformer-aspecten. Toch blijft de game ondanks deze mindere punten een geweldige ervaring, en dit compleet zonder laadschermen.