Babel Rising

Door rafbanaan, 02-07-2012 00:08

Het lijkt erop dat Ubisoft de smaak te pakken heeft met god games. Na From Dust komt de uitgever namelijk met een splinternieuwe, genaamd Babel Rising. From Dust bracht iets uniek naar beide platformen, maar de vraag is natuurlijk of Babel Rising hetzelfde succes tegemoet kan gaan als From Dust. Controle krijgen over kleine mensjes kunnen we daarentegen enkel toejuichen.

In Babel Rising krijg je de rol als God op je schouders. De Babyloniërs zijn onder leiding van Nabu begonnen aan de bouw van de toren van Babel en jij wilt dit natuurlijk absoluut voorkomen. Je zal dit doen door je goddelijke krachten te gebruiken. De krachten bestaan uit de vier verschillende elementen: water, wind, aarde en vuur. Aan de start van elk level kan je "kiezen" uit twee verschillende elementen. We zetten kiezen tussen aanhalingstekens, aangezien je eigenlijk wordt verplicht om twee bepaalde elementen te selecteren, dus echt kiezen kunnen we het niet noemen.

Babel Rising screenshot

Eenmaal in het level kan je de twee elementen onderverdelen in drie aanvallen. Twee vaste aanvallen waarvan de ene iets meer schade aanricht dan de andere, zoals bijvoorbeeld met rotsen gooien of een aardbeving veroorzaken bij het element 'aarde'. Deze aanvallen kan je steeds gebruiken na de kleine herlaadtijd die ze nodig hebben. Hoe langer je trouwens wacht, hoe meer schade je kan aanrichten. Gedurende de verschillende aanvallen van eenzelfde element verkrijg je mana. Hoe meer Babyloniërs je weet te doden, hoe sneller je manameter vult. Elke kracht heeft nog een laatste en enorm krachtige aanval. Bij het element vuur is dit bijvoorbeeld een storm van brandende stenen.

Om een level te voltooien moet je een simpele opdracht volbrengen. Zo kan het zijn dat je een aantal priesters moet doden, een aantal minuten moet overleven, een bepaald aantal schepen naar de zeebodem moet brengen, enkele golven aan Babylonische werkers moet overleven of een vooraf bepaalde score moet bereiken. Je zal deze uitdagingen mogen uitvoeren op drie verschillende torens: Great Ziggurat, Tower of Babel en Hanging Gardens, dus er is wel sprake van wat afwisseling.

Babel Rising screenshot Babel Rising screenshot

Gedurende de verschillende levels schudt Nabu ook enkele irritante zaken uit zijn mouw. Zo heeft hij priesters, schepen, vervloekte vazen en torens. De priesters zorgen voor een soort beschermkoepel tegen een bepaald element. Elke Babyloniërs die zich hieronder bevindt, is veilig voor dat welbepaalde element. Een simpele aanval met de andere is de oplossing. Vervloekte vazen worden gedragen door enkele werkers. Wanneer je een werker weet te doden, komt er een vloek over die specifieke aanval. De aanval wordt dan enkele seconden onbruikbaar. Schepen zorgen voor meer werkers en de torens zorgen ervoor dat de werkende Babyloniër makkelijk enkele niveau's hoger kunnen starten met de constructie.

Bij Babel Rising maakten we gebruik van de PlayStation Move. Een simpele kalibrering bij de start en we waren klaar voor de uitdaging. Je kan eenvoudig rond de toren draaien en een aanval neerplanten gaat relatief gemakkelijk. Een klein minpuntje is dat de invoer van een aanval af en toe niet wordt opgevangen door de camera. Bij de start van een level is het niet zo ergelijk, maar naar het einde toe kan dit echt ergelijk zijn, want daardoor eventueel verliezen, is niet echt aangenaam.

Babel Rising wordt in de cartoonische vorm op je scherm getoverd. We kunnen het best vergelijken met de stijl van Borderlands. We moeten toegegeven dat het perfect past bij de sfeer van de titel. Anderszijde heb je de geluidsgolven die door de speakers van je televisie komen. De Babyloniërs zingen uit volle borst en moedigen zo het harde werken aan. De effecten van je verschillende aanvallen worden ook goed naar voor gebracht.

Babel Rising beschikt naast een campagne alsook over een multiplayer. Je kan lokaal met twee spelers aan de slag in drie verschillende modes. De eerste is de Battle of the Gods-mode waarin je zo lang mogelijk moet overleven. Diegene die het toelaat om de Babyloniërs de toren van Babel te laten bouwen, verliest. In de tweede mode, Cooperation, sla je de handen in elkaar om zo samen de Babyloniërs tegen te houden. Je neemt elk twee elementen onder de arm en probeert het zolang mogelijk uit te houden. In de laatste mode, Score Battle, moet je het meeste aantal punten binnenhalen vooraleer de teller op nul staat.

Babel Rising is een tweede god game die Ubisoft naar de consoles brengt. De verschillende levels brengen een leuke belevenis en her en der kan het best pittig zijn. De multiplayer is wel een leuke toevoeging. Toch is Babel Rising niet echt zo speciaals, al is het ook niet slecht natuurlijk. De uitwerking met de Move-controller is goed gedaan en voelt natuurlijk aan, al is het vervelend dat je acties soms niet worden geregistreerd.

• Macht
  • Unieke speelstijl
  • Krachtige aanvallen