Dragon's Dogma

Door Ge0force, 25-06-2012 10:20

Liefhebbers van RPG's werden het voorbije jaar al verwend met toppers als Skyrim en The Witcher 2. Toch is er nog altijd ruimte voor iets nieuws, want met Dragon's Dogma waagt ook Capcom zich aan dit genre. Een reusachtige open wereld, non-lineaire quests en een unieke online integratie klinken alvast veelbelovend.

Het eerste wat opvalt als je Dragon's Dogma begint te spelen, is dat Capcom een RPG heeft afgeleverd die terugkeert naar de roots van het genre. Dat betekent dat je als speler niet gepamperd wordt met duizend-en-een hulpmiddeltjes zoals een golden trail, aanwijzingen op het scherm en geautomatiseerde gevechten. Je krijgt weliswaar een aantal tutorials over de mogelijkheden van het spel, maar hoe je dat alles optimaal gebruikt, is volledig aan jou om te ontdekken. Voor nieuwkomers kan dit de eerste uren nogal overweldigend over komen, maar voor de gevorderde speler is het zeker een verademing.

Dragon's Dogma screenshot

Terugkeren naar de roots wil echter niet zeggen dat er geen originele ideeën in verwerkt zijn. Dragon's Dogma werkt bijvoorbeeld niet met een vaste klasse die je kiest aan het begin van het spel en vervolgens verder uitbouwt. In plaats daarvan kies je voor een vocation, waarvan er aanvankelijk enkel de mêlee Fighter, Mage en Strider (ranged) beschikbaar zijn. Doordat de algemene XP die je stats bepaalt los staat van de ervaring die je opdoet in een bepaalde vocation, kan je op een later tijdstip probleemloos van vocation veranderen zonder dat je daardoor een waardeloze strijder krijgt. Hoe langer je met een bepaalde vocation speelt, hoe meer unieke skills er worden vrijgespeeld. Verder in het spel zijn er nieuwe vocations beschikbaar, zoals de Sorcerer die een krachtigere versie is van de Mage. Er zijn echter ook kruisingen zoals de Mystic Knight, die de kracht van de Fighter combineert met de magie van de Mage. Dit systeem zorgt er voor dat er voor elke speelstijl wel een geschikte vocation is en het nodigt ook uit om eens wat anders te proberen.

Pawns

In tegenstelling tot de meeste andere RPG's sta je er niet alleen voor en kan je tot drie andere personages mee nemen op pad. Hiervoor heeft Capcom de pawns ontworpen, die op een bijzonder leuke manier met het online-gebeuren geïntegreerd zijn. Elke speler ontwerpt één vaste pawn als companion, waarvan je zelf volledig het uiterlijk, de vocation, de skills en de uitrusting bepaalt. Via een soort speciale hub kunnen andere spelers gebruik maken van jouw pawn door hem of haar toe te voegen aan hun party. Als ze daarmee missies voltooien, dan word jij beloond met extra materialen of uitrusting die je zelf kan gebruiken. Daarnaast kan je zelf ook gebruik maken van pawns van andere spelers. In de hub verschijnen de creaties van de mensen in je vriendenlijst en via een uitgebreid zoeksysteem kan je pawns opzoeken van gamers van over de hele wereld. Erg leuk gevonden en je kan je al een uurtje amuseren met de namen te lezen die anderen voor hun pawns hebben bedacht.

Dragon's Dogma screenshot

Toch heeft dit systeem één groot nadeel: je kan immers pawns in je party opnemen van een veel hoger level dan jouw eigen personage. Hierdoor is de balans van het spel volledig om zeep, aangezien de aanvallen van je pawn een veelvoud aan schade aanrichten van wat je zelf kan doen. Je bent dan ook zelf verantwoordelijk om een gebalanceerde party samen te stellen, om te vermijden dat je als speler enkel maar kan toekijken hoe de rest van je team een reusachtige trol neerhaalt. Een andere optie is om gewoon geen gebruik te maken van de pawns van andere spelers. In de steden lopen er immers voldoende strijders rond die je kan rekruteren, waardoor de gevechten een stuk interessanter worden. Opmerkelijk is dat je pawns zelfs in staat zijn om te leren: speel je bijvoorbeeld een missie met een pawn van iemand die diezelfde missie al afgewerkt heeft, dan zal je pawn je nuttige tips verschaffen om je te helpen. Via speciale stoelen kan je een evaluatie uitvoeren met je pawn, waarin je het gedrag in de gevechten en zelfs de manier waarop hij of zij je aanspreekt kan veranderen.