One Piece: Pirate Warriors

Door Vancha, 25-09-2012 12:00

Anime is al jaar en dag populair in het land van de rijzende zon, maar ook in het Westen beginnen manga en anime meer en meer een opmars te maken. Dit kunnen we nog niet zo goed terugzien in games, want buiten Dragon Ball en Naruto gebeurt het zelden dat een populaire reeks ook hier in gamevorm verschijnt, maar af en toe hebben de fans eens geluk en mogen ze uitkijken naar speelbare vormen van hun geliefkoosde reeksen. Saint Seiya en Bleach zijn het afgelopen jaar alvast bij ons op de PS3 verschenen en nu is het ook aan piraat Monkey D. Luffy en zijn kornuiten uit One Piece die over komen varen om onze regio te veroveren.

Voor diegenen die nog nooit One Piece gezien hebben: deze piratenreeks kun je het best vergelijken met een Dragon Ball of een Naruto. De reeks kent een algemene cast aan goeieriken en doorheen de reeks passeren iconische individuen zoals Buggy the Clown, Whitebeard en Crocodile je weg terwijl Luffy en zijn piratencrew de weg naar One Piece zoekt, een ongelofelijke schat die door de beste piraat ooit (Captain Gol D. Roger) verstopt is vooraleer hij stierf. Verwacht je aan dezelfde actie en humor als de andere bekende anime-reeksen en een avontuur waarin je de gekste situaties tegenkomt.

De game is onderverdeeld in drie modes, waarvan (om te beginnen) enkel de Mainlog te kiezen valt met het verhaal over Luffy, Zoro, Nami en de rest van de crew. In deze mode zal je stapsgewijs grote brokken van het verhaal te zien krijgen die in manga-vorm verteld worden. Quasi 90% van het verhaal zal je als Luffy aan de slag moeten om puzzels op te lossen, bekende slechteriken te verslaan of anderen uit de nood te helpen. Luffy bestuur je doorheen een 3D-wereld en zoals in een Dynasty Warriors-game zul je onderweg honderden vijanden tegenkomen om te verslaan, met op het einde een van de bazen die je opwacht voor een episch gevecht.

Waarom je precies zo vaak als Luffy moet spelen, komt door zijn krachten. Luffy heeft namelijk ooit Devil Fruit (de Gomu Gomu No Mi-variant) gegeten en daardoor is zijn volledige lichaam elastisch geworden. Door zijn lichaam uit te rekken, zul je onderweg puzzels moeten oplossen of je lichaamsdelen langer maken zodat je als een echte Tarzan kan slingeren naar het volgend platform. Echt alles wat je maar kan bedenken, vindt Luffy uit en als het nodig is, gebruikt hij zelfs zijn eigen hoofd als stormram om ergens door te geraken.

Natuurlijk zul je in een game als deze de meeste tijd doorbrengen met vechten tegen tal van zwakke en minder zwakke vijanden en om de game zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken hebben de ontwikkelaars de voornaamste aanvallen slechts op twee knoppen geplaatst die voor lichte en zware aanvallen staan. Verwacht je echter niet aan te veel eentonigheid, want Luffy en de rest van de crew kunnen zoveel trucjes uitvoeren door knoppencombinaties dat de pret in de game blijft. Reken daar nog eens enkele speciale aanvallen bij die je in het spel ontgrendelt en enkele aanvallen die je met een crewmate kan uitvoeren en je zal genoeg plezier ontdekken om enkele uurtjes zoet te zijn.

Ieder hoofdstuk dat besproken wordt in de Main Log bevat wel één of meerdere iconische bazen, die uiteraard een pak meer in hun mars hebben dan het naamloos gespuis onderweg. Ontwijken en aanvallen is hier de boodschap, maar een paar minpuntjes komen hier toch naar voren. Zo staat de camera soms te dicht bij je personage en registreert hij niet goed je vijand wanneer je dat wilt. Als je snel de vijand moet zoeken, kan dat irritant zijn of wanneer je omsingeld bent, zie je niet altijd hoeveel vijanden er nog zijn of van waar ze allemaal aanvallen. Ook een deftige ontwijkknop is wat afwezig (deze zit verstopt onder de X-knop), want hij vormt ook meteen de sprint- en springknop. Iets teveel hooi op je vork willen nemen, zeggen ze dan.

One Piece: Pirate Warriors screenshot