Assassin's Creed III

Door YoniVL, 30-10-2012 17:00

Beïnvloed de Amerikaanse Revolutie in Assassin's Creed III

Assassin’s Creed III is een belangrijke game binnen de franchise van Ubisoft. Het betekent zowel een nieuw begin voor een groot stuk van de gameplay, als het einde van een verhaal dat zich zal voltrokken hebben over maar liefst vijf games. De verwachtingen zijn dus al maanden hooggespannen. Want niemand wil dat het verhaal van Desmond met een sisser eindigt en tegelijk hoopt iedereen op een fantastische game die de reeks naar het volgende niveau moet tillen.

[Getest op PS3]

Een strijd om vrijheid

Wie de vorige games nog niet heeft gespeeld of niet wil weten hoe Assassin's Creed III begint, kan best beginnen lezen vanaf het tweede blokje onder de afbeelding

Assassin’s Creed III begint waar Revelations is geëindigd. Desmond heeft de locatie van de tempel van “Those who came before” ontdekt en het team trekt dan ook onmiddellijk naar daar om te onderzoeken of ze de oplossing vinden om het einde van de wereld tegen te houden. In de tempel toont Juno aan Desmond dat de laatste sleutel voor het laatst gezien is in het Amerika ten tijde van de onafhankelijkheidsoorlog. Dus zit er niets anders op dan Desmond in de Animus te zetten en hem naar de achttiende eeuw te sturen.

Assassin's Creed III screenshot Assassin's Creed III screenshot

Daar maken we kennis met Haytham. Inderdaad, niet Connor. De eerste paar sequenties gaan we aan de slag met een Brit die de oversteek heeft gemaakt naar de kolonies. Hij is de aanzet van alles wat nog zal volgen en is tevens de vader van Connor. Al snel neem je echter de controle over Connor en dat doe je al heel vroeg in zijn leven. De eerste keer dat je Connor ontmoet is hij immers nog maar 7 à 8 jaar oud. Je zal hem dus voor een stuk zien opgroeien.

Al van heel jong krijgt Connor te maken met tragedies en problemen in zijn leven, wat hem tot bij Achilles brengt. Die neemt de tiener Connor onder zijn vleugels en traint hem tot een echte assassin. Wanneer de onafhankelijkheidsoorlog in al zijn hevigheid losbarst in Amerika krijgt het volk van Connor het zwaar te verduren. Om hen te beschermen moet hij de plannen van de tempeliers tegenhouden. Zij willen de oorlog naar hun hand zetten om zo controle te krijgen over de Verenigde Staten. Om in hun opzet te slagen hebben ze besloten om de Loyalists te steunen. Dit is het vooral Britse leger dat de kant van de Britse kroon heeft gekozen in de oorlog.

Connor zelf wil aanvankelijk geen zijde kiezen, maar hij merkt al snel dat de mensen waarin hij gelooft zich bevinden onder de Patriots. Zo wordt de eeuwenoude strijd tussen de Assassins en de Templars onbedoeld ook een oorlog om de vrijheid van een volledige natie. Die strijd zal hem doorheen Boston, New York en het platteland sleuren, met af en toe een omweg op de open wateren. Alles samen zijn die gebieden trouwens vrij immens te noemen. In de frontier zal je bijvoorbeeld flink wat minuten onderweg zijn als je van de ene naar de andere kant wil lopen.

Ook het verhaal van Desmond loopt verder in Assassin’s Creed III. Het einde nadert en dat mag je vrij letterlijk nemen. In dit spel zal je het uiteindelijke lot van Desmond en de rest van de wereld te weten komen. “The ones who came before” zullen eindelijk heel hun verhaal uit de doeken doen en eindelijk zal je te weten komen wat hun echte plannen zijn.

Echte jagers

Ubisoft is al heel lang aan het uitpakken met wat er allemaal nieuw is in Assassin’s Creed III. Het meest in het oog springende is misschien wel het jagen. Connor is een Native en die weten hoe ze op dieren moeten jagen. Je zal dan ook heel wat beestjes tegenkomen, het ene al wat vriendelijker dan het andere. Jagen is best leuk om te doen, omdat je meestal echt moet proberen om dieren te besluipen of te vangen in een val. Je kan ze ook vanop een afstand afknallen met een pistool, maar dan krijg je veel slechtere materialen. Echte jagers gooien een beetje aas op de grond en wachten rustig af tot er een dier afkomt, om dan genadeloos toe te slaan.

Jagen is vooral nodig als bron van inkomsten. Je kan je materialen verkopen, maar je kan ze ook gebruiken om betere materialen mee te maken. Het enige minpunt bij het jagen is de manier waarop je omgaat met roofdieren. Die vallen je soms aan en om je te verdedigen moet je dan enkel op het juiste moment op de knop duwen die op het scherm verschijnt. Dit is heel eenvoudig en wanneer een roedel wolven je aanvalt, zal je totaal niet in de problemen komen. Een beetje jammer toch.

Het verkopen van je materialen kan je gewoon in de winkel doen, maar je verdient meer wanneer je een beetje geduld hebt en handelexpedities uitstuurt, die dan je materiaal gaan verkopen. Er zijn nog enkele andere manieren om geld te verdienen, zoals het voltooien van (zij)missies, openen van schatkisten en het uitsturen van je assassins.

Je assassins moet je tijdens het spelen weer rekruteren, maar daar waar je in de vorige games een heleboel rekruten had, heb je er nu nog maar zes. Dat houdt in dat ze nu ook meer een eigen verhaal hebben, in plaats van de gezichtloze rekruten uit voorgaande delen. Om hen vrij te spelen, moet je hun district bevrijden van templarinvloed. Daarvoor moet je een paar Liberation Contracts vervullen en uit dankbaarheid zullen ze zich bij jou aansluiten.

Het leuke is dat je assassins hun eigen specialiteit meebrengen. De ene zorgt er voor dat je de assassins als bodyguards kan gebruiken, terwijl de andere sluipschutters met zich meebrengt. De leukste vaardigheid in onze ogen is die waarbij je rekruten zich als soldaten verkleden en jou als het ware gevangen nemen. Zo kan je vlot verboden gebieden binnenkomen, om dan genadeloos toe te slaan. Heel leuk gevonden.