Assassin's Creed III

Door YoniVL, 30-10-2012 17:00

Burgemeester en piraat

Liberation Contracts zijn niet de enige zijmissies in deze game. Daar zijn er immers een flink pak van. Zo heb je nog steeds Assassination Contracts en Delivery Requests, maar daarnaast heb je bijvoorbeeld ook nog enkele clubs die je zullen uitnodigen om je bij hen aan te sluiten wanneer je bepaalde zaken uitvoert. Die clubs brengen dan ook nog eens een aantal extra zijmissies met zich mee, die je een paar uurtjes zoet zullen houden. De meest uitgebreide set missies zijn de Homestead Missions.

Je homestead is je thuis, de plek waar Connor woont en waar hij dankzij zijn gedrag een beetje als burgemeester fungeert. De bedoeling is dat je de homestead uitbreidt met verschillende mensen die hun beroep er kunnen uitoefenen. Eens ze zich gesetteld hebben, zullen ze je af en toe om een gunst vragen. Help je hen met hun problemen, dan kan je van hen betere producten verkrijgen om te verkopen of te gebruiken. Het heeft dus zeker zijn nut om deze Homestead Missions te voltooien. Het toont ook een andere kant van Connor. Niet die van koele assassin, maar wel die van een zachtaardige persoon die maar al te graag zijn medemens wil helpen.

Assassin's Creed III screenshot Assassin's Creed III screenshot

Af en toe speelt Connor echter ook al eens graag de piraat of "privateer". Hij heeft dan ook zijn eigen schip en er zitten een pak Naval Missions in het spel. Die vervangen het tower defense-gedeelte uit Revelations en we moeten zeggen dat ze veel leuker zijn om te spelen. Wanneer je er op uit trekt met de Aquila, zo heet het schip van Connor, dan sta je zelf aan het roer. Jij bent de kapitein en bepaalt wat er gebeurt. In vrijwel alle missies moet je gewoon een hele hoop andere schepen naar de bodem van de oceaan sturen. Daarvoor heb je een boel kanonnen ter beschikking die je vrolijk kan laten schieten op vijandige schepen.

Deze zeemissies zijn echt leuk om te doen en zorgen voor een stevige afwisseling tussen al het lopen, springen en moorden. We hadden maar één probleem tijdens het spelen met ons bootje. Wanneer je recht voor je kijkt, dan zie je eigenlijk helemaal niks van de omgeving. Er zit immers een heel schip in de weg en dat neemt nogal veel plaats in op het scherm. Een beetje meer vrijheid met de camera was daar wel handig geweest.

Van boom tot boom

In Assassin's Creed III kan je voor de eerste keer ook in bomen en op kliffen klimmen en dat is een heel goede keuze geweest. Amerika is in de achttiende eeuw een land in opbouw. Het is niet de natie vol wolkenkrabbers zoals we die nu kennen. Dat wil niet zeggen dat er niet geklommen kan worden, maar in de steden is het toch minder indrukwekkend dan toen we doorheen Rome of Firenze klauterden. Zeker in New York, waar de halve stad in puin ligt, is het toch iets minder spectaculair.

Daarnaast is het free-runnen in de bossen met momenten fantastisch. Van boom tot boom springen gaat ontzettend vlot. Wanneer je dan vanuit zo’n boom op een majestueuze manier een eland kan doden, dan ben je toch wel even onder de indruk. Het is ook bijzonder eenvoudig om te free-runnen. De controls zijn aangepast, zodat je nog maar één knop moet indrukken om te klimmen. Dat heeft vooral het grote voordeel dat je nu niet meer per ongeluk ergens af zal springen.

Saté soldaat

Vechten was in Assassin’s Creed vroeger nogal traag, eenvoudig en alles behalve overweldigend. In deze game is dat flink aangepakt. Gevechten zijn een stuk sneller en je zal met momenten ook slimmer moeten vechten. Niet alle vijanden kunnen op dezelfde manier aangepakt worden, dus soms hoort er ook een beetje tactiek bij. Het is echter vooral de afwisseling die het vechten in Assassin’s Creed III leuk maakt. Om te beginnen heb je een heleboel wapens die allemaal anders vechten en andere animaties met zich meebrengen. Je kan je pijl en boog of pistool gebruik om van op afstand aan te vallen. Van dichtbij beschik je dan weer over verschillende messen, zwaarden, bijlen, hamers en musketten. Een ander leuk wapen is de rope dart, waarmee je soldaten letterlijk kan ophangen.

Daarnaast zitten er ook enkele heel coole bewegingen in het spel. Connor kan een running assassination uitvoeren, waarbij hij op volle snelheid een vijand neerhaalt. Het leukste voorbeeld hiervan is wanneer je twee vijanden in één keer op je musket prikt. Wij noemen het een saté soldaat. Ook wanneer twee vijanden tegelijk aanvallen en je net op tijd kan counteren, krijg je al eens iets leuk te zien. Zo plaatsten we een keertje ons pistool tegen het hoofd van een vijand, draaiden we hem in een andere richting en schoten we door zijn hoofd een andere vijand neer. Heel indrukwekkend. Het is ook goed dat je deze animaties niet in elk gevecht te zien krijgt, want zo blijven ze verrassend. Je kan vijanden trouwens ook gebruiken als schild tegen een vuurpeloton. Zo blijf jij veilig en moet je er alweer eentje minder neersteken.

De kalme indiaan

Ook grafisch is er flink wat veranderd door de nieuwe engine die wordt gebruikt. Assassin’s Creed III ziet er heel goed, al zijn de steden dan iets minder indrukwekkend. Vooral de frontier, het platteland, is heel mooi vormgegeven. Spijtig genoeg merkten we soms wel pop-ups op, ongetwijfeld het gevolg van de grootte van de gebieden in de game. Ook viel het al eens voor dat een kort tussenfilmpje er slecht uit zag, omdat Connor toevallig achter een paaltje stond toen we een vijand te grazen namen. Dat kan gebeuren, maar het is toch heel jammer. Alles in acht genomen ziet Assassin’s Creed III er wel heel goed uit en doet de nieuwe engine meer dan haar werk. Al hadden we wel onze vragen bij het gezicht van Desmond. Die is nu wel heel lelijk geworden, de arme jongen.

Op vlak van geluid zijn we bij Assassin’s Creed heel veel gewoon. De soundtrack is al sinds het eerste deel van hoog niveau en dat is nu niet anders. Ook de stemacteurs doen hun werk heel goed, al hebben we ons soms flink gestoord aan Connor. Die spreekt met die typische, kalme stem zoals we die wel vaker horen bij indianen in films en games. Soms wilden we echter dat hij eens iets meer emotie toonde. Doorheen het hele spel zijn er slechts enkele momenten waar hij zich echt laat gaan. Wanneer je dit dan vergelijkt met de flamboyante Ezio, dan vinden we dat de ontwikkelaars hier niet helemaal de juiste keuze hebben gemaakt.