Assassin's Creed III

Door YoniVL, 30-10-2012 17:00

Multiplayer

Assassin’s Creed III bevat natuurlijk ook weer een multiplayer. Die is voor een groot deel hetzelfde gebleven, maar er zijn ook enkele nieuwe modi toegevoegd. Assassinate, Wanted, Deathmatch, Manhunt en Artifact Assault maken allemaal opnieuw hun opwachting. Aan deze modi is niets veranderd ten opzichte van het vorige deel. Gamers die de multiplayer van Revelations hebben gespeeld, zullen hier dus snel mee aan de slag kunnen gaan.

Daarnaast zijn er ook twee nieuwe modi toegevoegd, die gericht zijn op het spelen in teams. De eerste mode is Domination. Hierin worden er twee ploegen gemaakt en elk team krijgt drie gebieden ter beschikking. Het is dan aan het andere team om deze gebieden te gaan bezetten, om zo punten te scoren. Wat je moet doen, is dus niet zo verschillend ten opzichte van wat je vaak bij de multiplayer van een FPS te zien krijgt, maar hoe je het moet aanpakken is helemaal anders. Zowel verdedigende als aanvallende spelers moeten immers zo onopvallend mogelijk blijven. Je kan dus niet zomaar een gebied binnen stormen, want voor je het weet lig je dood te bloeden op de grond. Zo moet je heel vaak berekende risico’s kunnen nemen.

Assassin's Creed III screenshot Assassin's Creed III screenshot

De andere mode is Wolfpack. Hierin nemen ploegen van maximaal vier spelers het op tegen de tijd. Ze moeten samenwerken om zo snel mogelijk NPC’s te doden, om zo punten te verzamelen. Spelers krijgen, zoals in de andere modi, extra punten wanneer ze onopvallend te werk gaan of bepaalde extra opdrachten uitvoeren. Vanaf er een bepaald aantal punten is bereikt, gaat het team over naar de volgende sequence. De bedoeling is simpelweg om het zo lang mogelijk vol te houden. Het leuke aan deze mode is dat je heel gemakkelijk een private sessie kan opzetten, zodat enkel genodigden deel kunnen nemen aan je spel. Vrienden kunnen zo samen proberen de hoogste score te behalen. Dat is zeker nuttig, want communicatie kan belangrijk zijn. Zo weet je sneller wie er dicht bij het target is of wie er de mogelijkheid heeft om een kill voor veel punten uit te voeren.

Tijdens het spelen zal je zoals steeds een boel experience verzamelen, waarmee je kan stijgen in level. Zo kan je nieuwe vaardigheden, zaken om je personage aan te passen en nog meer vrijspelen. Er zit ditmaal ook een verhaal bij de multiplayer. Die zou een officieel Abstergo-product zijn. Tijdens het spelen kan je dan ook Dev Diaries en andere info over Abstergo Entertainment vrijspelen. Leuk om gamers die anders de multiplayer links laten liggen toch aan te zetten tot het spelen van online games.

Assassin's Creed III is een heel uitgebreid spel geworden, waarin dan ook heel wat te doen valt. Daarnaast zijn de aanpassingen aan de gameplay een succes te noemen, want het spel speelt op een aantal vlakken een flink stuk vlotter. Dankzij de Naval Missions en nog een aantal andere missies is ook de variatie in het spel aanwezig, waardoor het zelden zal gaan vervelen. Fans die na Revelations bijna waren afgehaakt, zullen dan ook tevreden zijn wanneer ze Assassin's Creed III spelen. De Amerikaanse steden zijn dan misschien iets minder indrukwekkend dan de Europese voorgangers, maar de prachtige frontier maakt heel veel goed. Doe daar dan nog een degelijke multiplayer bij en je weet dat het allemaal meer dan goed zit.

• Heel veel te doen
  • Naval missions
  • Grote spelwereld