Metal Gear Rising: Revengeance

Door GuerrillaDawg, 02-03-2013 17:07

Genoeg Raidenen om te spelen in Metal Gear Rising: Revengeance

Raiden, hij was ooit de grote plottwist in Metal Gear Solid 2: Sons Of Liberty. Snake werd in die game, op een bepaald punt, namelijk vervangen door Raiden, een nieuweling in de reeks die uit het niets werd gebombardeerd tot hoofdpersonage. Al snel waren de meningen over het karakter verdeeld, met Raidens vrouwelijkere uiterlijk als grootste pijnpunt. Spelers zagen Raiden ook niet echt als de grote held die hij zou moeten zijn, iets wat ook Kojima had opgemerkt. Groot was dan ook onze verbazing toen datzelfde karakter plotseling opdook in Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots als übercoole cyberninja. Is dát Raiden? Geef hem een hoofdrol!

[Gespeeld op PS3]

Het heeft uiteindelijk nog wel vijf jaar moeten duren tot die laatste zin werkelijkheid werd, want de ontwikkeling van Raidens eigen game verliep niet echt vlekkeloos. Meer nog, de aankondiging van Metal Gear Rising (toen nog zonder Revengeance) dateert ondertussen alweer van 2009, een eeuwigheid in de gamesindustrie. De oorzaak van die slome ontwikkeling? Kojima's eigen team dat de expertise niet had om een game te maken die de stealth van Metal Gear Solid zou kunnen combineren met de actie van Raidens nieuwe persoonlijkheid.

Het team bleef dus maar experimenteren en zaken opnieuw uitbouwen totdat dagen weken werden en het project uiteindelijk op het randje van de verdoemenis belandde, ware het niet dat Kojima het idee had om de game te overhandigen aan een andere ontwikkelaar. Eerst werd er gedacht aan een Westerse ontwikkelaar, maar zelfs Kojima wist dat een game waarin cybernetische samoerai de plak zwaaien eerder voer voor Japanse ontwikkelaars is. Welke ontwikkelaar kan zo'n over-the-top idee omzetten naar een speelbare actiegame? Juist ja, de ontwikkelaar die al even over-the-top is als de game zelf, Platinum Games.

Metal Gear Rising: Revengeance screenshot

Een ontwikkelaar als Platinum Games haal je natuurlijk niet zomaar binnen. Die mannen willen zekerheid, carte blanche zeg maar. Dit zou een Platinum Games actietitel worden met Metal Gear-invloeden als extraatje voor de fans, niet omgekeerd. Vanaf dat moment was de kogel door de kerk. Stealth? Stealth is voor mietjes. Platinum Games maakt staalharde games waar de vijanden als het ware naar je hoofd worden gesmeten. Sluipen is hier dus niet meteen aan de orde, zelfs al krijg je heel af en toe toch de kans om enkele vijanden onopgemerkt af te maken, een optie die ons eerlijk gezegd ietwat overbodig lijkt. Maar goed, het merendeel van de stealth-gameplay is zo goed als verdwenen en het volgende slachtoffer liet ook niet lang op zich wachten. De urenlange cutscènes passen namelijk ook niet in het plaatje van Platinum Games en, samen met het originele script, werden ze stevig gereduceerd tot wat ze nu zijn. Korte tussenfilmpjes die enkel dienen om het zweet van je voorhoofd af te vegen terwijl je stevig nageniet van je overwinning.

Die keuze heeft er natuurlijk wel voor gezorgd dat de uiteindelijke plot stevig werd teruggeschroefd naar een redelijk simpel verhaal dat, zoals eerder gezegd, vooral dient als extraatje voor de Metal Gear-fans. Dat verhaal is dan ook niet meer dan een terroristische organisatie die de leider van één of ander Afrikaans land vermoordt, waarna Raiden diezelfde organisatie een paar kopjes kleiner maakt. Letterlijk. Tel daar nog wat referenties naar de oudere Metal Gear-games bij en je hebt een verhaal dat zowel fans als nieuwelingen kan aanspreken. Verwacht natuurlijk wel geen diepgaande gesprekken over de zin van het leven of over nanomachines, want de meest intellectuele gesprekken in deze game komen van Bladewolf, een robothond.

Metal Gear Rising: Revengeance screenshot Metal Gear Rising: Revengeance screenshot

Genoeg gezeverd over randzaken, laten we dat verhaal even naar de achtergrond schuiven, waar het blijkbaar thuishoort in deze game. Het is tijd om ons vlijmscherpe zwaard boven te halen en te beginnen aan de essentie van Metal Gear Rising: Revengeance: de actie. Die zit in deze game namelijk helemaal goed en daar zijn heel wat redenen voor. Om te beginnen beschikt de game gewoon over een zeer sterke basis: het combat-systeem. Zoals de korte (optionele) tutorial je wel al geleerd heeft, zijn er namelijk twee soorten aanvallen in Rising, lichte aanvallen en zware aanvallen en elk nemen ze één knop van je controller in beslag. Niet echt moeilijk om te begrijpen en voor je het weet zal je zitten te experimenteren met beide knoppen wat resulteert in enkele mooie combo's, die stuk voor stuk lekker aanvoelen.

Vergis je echter niet, Metal Gear Rising: Revengeance is allesbehalve een buttonmasher. Meer nog, door enkel wat willekeurige knopjes in te duwen zal je niet ver geraken in deze game. Nee, om te beginnen kan je allerlei nieuwe moves vrij spelen in deze game door gebruik te maken van BP, een soort van betaalmiddel dat je bijvoorbeeld kan vinden in kisten of door vijanden te vermoorden. Als je dan wat van die nieuwe aanvallen gekocht hebt (en ze kan onthouden), dan sta je al heel wat sterker, maar zelfs dan ben je nog altijd niet klaar om vijanden af te maken als een echte samoerai. Raidens sterkste aanval zit hem namelijk in zijn verdediging, die op zijn beurt eigenlijk een aanval is. Als vijanden op het punt staan om een aanval uit te voeren (je zal een rood oog opmerken), dan heb je heel even de tijd om een counter uit te voeren. Dat doe je door een lichte aanval te lanceren met de linker joystick in de richting van de vijand. Gelukt? Dan zal je ofwel die aanval blokkeren of je zal een tegenaanval uitvoeren die het merendeel van de vijanden meteen verpulvert. Het verschil tussen de twee? Jouw timing.