Jane's Hotel
Altijd al gedroomd van je eigen hotelimperium uit de grond te stampen? Wel, een zekere Jane droomt er al jaren van. Mogelijk ken je Jane's Hotel reeds, of zelfs één van de opvolgers van de game. Deze kleine gamereeks vond de oorsprong namelijk online op pc, maar nu wordt Jane ook toegevoegd aan de PlayStation Minis.
Op een dag ziet Jane een klein hotelletje te koop staan en bedenkt ze dat dit het ideale moment is om haar droom te veranderen in realiteit. Haar droom verwezenlijken zal niet van een leien dakje gaan en het zal heel wat bloed, zweet en tranen kosten, maar Jane gelooft er helemaal in. Als speler heb je er hopelijk ook zin in, want jij zal Jane een handje moeten toesteken om haar hotel zo snel mogelijk te doen uitgroeien naar een vijfsterrenhotel.
Beginnen doe je met een tweesterrenhotel ergens in de achterbuurt van de stad. Heb je tien levels doorploegt, dan krijgt Jane een driesterrenhotel en zo gaat het verder tot er vijf sterren pronken op Jane’s hotel. Tussen de hotels in wordt het zeer beperkte verhaal uit de doeken gedaan door enkele striptekeningen. Het spel zelf wordt bijgestaan door een eenvoudig, maar aangenaam muziekje. Het grafische aspect van de game blaast je niet van de sokken, maar voor een Mini kan het als voldoende beschouwd worden.
Als speler dien je Jane aanwijzingen te geven in de lobby van het hotel. Beginnen doe je met een kamersleutel te geven aan nieuwe klanten. Zijn er geen kamers meer vrij, dan zal de klant moeten wachten. Zodra hotelgasten in hun kamer zitten, zullen ze bepaalde noden tonen door middel van symbolen. Dit kan gaan van het kuisen van de kamer, over koffie brengen, tot het strijken van hun kledij. Om in dergelijke noden te voorzien zal je steeds twee acties moeten ondernemen. Eerst laat je bijvoorbeeld Jane de koffie maken of roep je de kamermeid naar de lobby en vervolgens selecteer je de kamer van de hotelgast.
Naargelang je vooruitgang boekt in het verhaal, zal je zaken kunnen aankopen om je hotel een upgrade te geven. Zo kan je bijvoorbeeld een tv of champagnebar aankopen, het restaurant openen en zelfs decoratie toevoegen. Zodra er buiten de kamer ook acties mogelijk zijn, zullen klanten ook tijd vertoeven in de lobby. Vanaf dan kunnen ze bijvoorbeeld ook aan tafel of in de sofa koffie drinken en de krant lezen.
Met de pijltjestoetsen kan je van de ene naar de andere beschikbare noodinvulling en hotelgast. Een andere mogelijkheid is het gebruiken van het vierkantje voor lobby-opties, het driehoekje voor de kamerdeuren en het rondje voor de gasten. Het is best wel leuk dat er op twee manieren kan genavigeerd worden. Heb je enkel twee hotelgasten die een koffie willen en een krant, dan is het eenvoudig navigeren tussen de beschikbare opties. Heb je echter vijf hotelgasten die allemaal iets nodig hebben, dan zal je al iets geconcentreerder moeten zien in welke volgorde je de beschikbare opties selecteert. In dergelijke situaties is het belangrijk dat je snel reageert. Negeren dus wat Jane doet en gewoon in de juiste volgorde alle opties afgaan. Pas als je klaar bent, kan je ontspannen kijken hoe Jane alles mooi sequentieel weet af te werken. Positief is dat je niets fout kunt doen. Als je iets fout probeert te selecteren dan zal dit gewoonweg niet lukken. Maar, doordat je niets fout kan doen, kan je soms ook gewoonweg wat button bashen om er te komen, al verloopt dit wel iets minder effeciënt en zal je hierdoor kostbare tijd verliezen.
De enige moeilijkheid van de game zit hem simpelweg in de tijd. De hotelgasten hebben namelijk allemaal een metertje dat groen toont als hun gemoed goed zit en van geel naar rood gaat wanneer ze lang moeten wachten op iets. Hoe sneller je hen bedient op hun wenken, hoe gemoedelijker de sfeer is. Bij het verlaten van het hotel zullen hotelgasten geld achterlaten aan de receptie. Hoe gemoedelijker, hoe meer geld Jane zal krijgen en hoe groter de kans dat je het level succesvol zal beëindigen.
In het begin van de game kan heel de lobby op je PSP- of PS3-scherm. In de grotere hotels zal de lobby echter te groot zijn voor het scherm en zal je met de joystick moeten bewegen van de ene naar de andere kant. Wanneer er een nood ontstaat buiten beeld, zal dit aangegeven worden door een pijltje. Ook dit verhoogt weer de moeilijkheidsgraad, omdat je niet alles in één oogopslag ziet. Maar het maakt het zeker niet onmogelijk om de levels te doorploegen.
Met het aantal levels ben je wel even zoet. Zin hebben om de game te herspelen zit er niet echt in en ook de verslavingsfactor weet niet hoog te scoren. Leuk voor even, maar niet langer dan dat.
- Snelheid
- Hotel upgrades
- Navigatie controls
- Button bash
- Mager verhaal