Sly Cooper: Thieves in Time

Door Ge0force, 04-04-2013 00:05

Geen tijd te verliezen in Sly Cooper 4: Thieves in Time

[Gespeeld op PS3, extra features getest op PS Vita]

De Sly Cooper games waren een gigantisch succes op de PS2, maar nu Sucker Punch zich volledig op Infamous heeft gestort, zag het er naar uit dat er nooit een reboot op de PS3 zou komen. Dat was echter zonder ontwikkelaar Sanzaru gerekend: die ontwikkelde spontaan een aangepaste engine voor de PS3, waarvan ze bij Sony zodanig onder de indruk waren dat ze niet alleen groen licht gaven voor een HD-versie van de oorspronkelijke trilogie, maar ook voor een gloednieuw vervolg.

In Thieves of Time loopt het weer hopeloos mis met Sly Cooper en zijn vrienden. Carmelita ontdekt dat Sly weer in zijn oude gewoontes hervallen is en haalt de deegrol boven. Alsof dat nog niet genoeg is, beginnen er volledige pagina’s tekst uit de Thievius Raccoonus te verdwijnen nadat Bentley er in geslaagd is om een tijdmachine te ontwikkelen. Blijkbaar is er in het verleden iets gebeurd met de voorouders van Sly, dus zit er niks anders op dan zelf in de tijdmachine te stappen om dit mysterie op te lossen.

Als verhaal klinkt dit misschien nogal cliché, maar het laat Sanzaru wel toe om meer variatie in de gameplay te brengen doordat het spel zich in verschillende tijdperken afspeelt. De tijdmachine brengt hen onder andere naar het oude Japanse rijk, het Wilde Westen en zelfs de ijstijd. Elke periode heeft unieke omgevingen, vervoersmiddelen en tegenstanders, en als je goed kijkt dan zie je dat zelfs de munten die je moet verzamelen telkens worden aangepast. Knap gedaan en het geeft je een beetje het gevoel dat je vijf verschillende games aan het spelen bent.

Sly Cooper: Thieves in Time screenshot

Zoals bij de vorige Sly Cooper-games heeft elk hoofdstuk een hub-wereld, waarin je vrij kan rondlopen en clue bottles en schatten kan verzamelen. Natuurlijk is het in de eerste plaats een kwestie om de voorvader van Sly terug te vinden. Om niet teveel op te vallen zal je daarvoor een kostuum moeten vinden dat past in de tijd waarin je je bevindt. Dit geeft je tevens een unieke vaardigheid, zoals het terugkaatsen van vuurballen of springen zoals een tijger. Je kan elk moment wisselen van kostuum, wat door de makers op een slimme manier in de puzzels geïntegreerd is.

Zodra Sly een van zijn voorvaderen gevonden en ‘bevrijdt’ heeft, wordt die zelf ook beschikbaar als speelbaar personage. Elke voorvader heeft een eigen wapen en speelstijl, gaande van cowboy met een revolver tot een getrainde ninja met zwaard. Hun hulp komt in elk geval goed van pas, want in elk tijdperk lijkt er iets grondig mis te zijn. Telkens heeft een of andere tiran de macht overgenomen, op een manier die niet bepaald in de geschiedenisboeken past. Na een uitgebreide verkenningstocht draait het brein van Bentley weer op volle toeren om die tiran van de troon te stoten en de rust te herstellen.

Sly Cooper: Thieves in Time screenshot

Zoals gewoonlijk speel je de missies afwisselend met een ander personage. De missies met Bentley bevatten meer denkwerk en puzzels, bij Murray draait het vooral om harde actie en Sly heeft vaak heel wat platforming te doen. Ook draait het vaak rond stealth, waarbij Sly bepaalde voorwerpen moet stelen zonder ontdekt te worden. Sanzaru is er prima in geslaagd om voldoende afwisseling te brengen en elke missie is geparfumeerd met een vleugje humor. Zo moet je in het Wilde Westen de sheriff op stang jagen door zijn foto op de verkiezingsaffiches bij te werken, met telkens een hilarische kleutertekening als resultaat.