Injustice: Gods Among Us

Door YoniVL, 24-04-2013 10:00

Injustice for all in Injustice: Gods Among Us

[Gespeeld op PS3, geschreven door Arno Bogaerts]

Na het ongebalanceerde Mortal Kombat Vs DC Universe en het immense succes van de Mortal Kombat reboot keert NetherRealm Studios terug naar de superhelden en -schurken van DC Comics. Ditmaal in een fighting game die volledig op hun bovenmenselijke krachten is afgestemd. Injustice: Gods Among Us zet Superman, Batman, Wonder Woman, Green Lantern en co tegen elkaar, in één van de leukste en meest over-the-top fighting games van de afgelopen jaren.

Je kan Injustice nu niet meteen gewoon Mortal Kombat 2011 met superhelden noemen, maar fans van de MK-reboot zullen meteen veel herkenbare elementen in de gameplay en verschillende spelmodi terugvinden. Zo implementeert NetherRealm alweer een uitgebreide story mode, waarin je doorheen twaalf hoofdstukken met evenveel personages leert vechten, afgewisseld met cinematische content en korte minigames (die je louter de kans geven om met een voordeel aan een match te beginnen).

Het verhaal van Injustice is duidelijk één van de belangrijkste punten uit de game, vermits het volledig uitlegt waarom de vrij brave superhelden van de Justice League en Teen Titans elkaar te lijf gaan. Ook komen we hierin te weten waarom personages zonder superkrachten, zoals Batman, The Joker, Harley Quinn of Green Arrow, zich één-tegen-één kunnen meten met machtige halfgoden als Superman of Black Adam.

Injustice: Gods Among Us screenshot

In de comics van DC is het helemaal niets nieuws om verschillende parallelle werelden voor te stellen, waarin de geschiedenis een beetje anders verloopt. In de alternatieve wereld van Injustice heeft The Joker Superman beetgenomen en gebruikte hij hem om de stad Metropolis op te blazen. Miljoenen kwamen om, waaronder ook Supermans geliefde Lois Lane en hun ongeboren zoon. De woedende man van staal flipte, doodde de psychopathische clown en besloot zich vanaf nu niet meer in te houden. Deze Superman gebruikte zijn krachten om proactief de wereld om te vormen en een pak harder op te treden tegen criminelen en superschurken. Uiteindelijk zou de hele wereld onder zijn One Earth regime gebukt gaan en sloot een groot deel van de voormalige helden en schurken zich angstig bij hem aan.

Er is echter één held die zich bleef verzetten en een rebellengroepering, The Insurgency, oprichtte: Batman. Het is ook hij die enkele klassieke helden uit het “gewone” DC-universum overbrengt naar de wereld van Injustice in een laatste poging om “bondskanselier” Superman en zijn regime omver te werpen. Doorheen het verhaal speel je met de verschillende “echte” DC-helden, alsook enkele schurken en alternatieve helden uit de wereld van Injustice. Net zoals in de vorige games, speel je dus exclusief met “de goeien”.

Injustice: Gods Among Us screenshot Injustice: Gods Among Us screenshot

Het verhaal is trouwens top. De plot moet niet onderdoen voor een degelijke DC superheldencomic of animatiefilm en heel wat personages krijgen hun moment in de schijnwerpers. Zelfs Aquaman wordt hier afgeschilderd als de echte coole kerel uit de comics, zoals het hoort. Dankzij enkele adviseurs van DC gedragen en spreken de “echte” versies van de personages zoals het moet en zullen ze zeer herkenbaar overkomen voor de fans. De parallelle Injustice-versies van de karakters herken je dan weer meteen aan hun alternatieve outfits, waarbij NetherRealm ze wat meer naar hun eigen hand kon omzetten.

Naast de epische (doch voor comicbookfans misschien vrij voorspelbare en zelfs iets te korte) story mode is er echter nog heel wat te doen in Injustice. Een klassieke arcade mode is aanwezig, waarin eindfilmpjes uitleggen hoe het verder vergaat met de wereld van Injustice. Deze modus kan je op verschillende manieren spelen, afhankelijk of je nu enkel helden of schurken wil bevechten, je meer een survival modus wil op één levensmeter, of zelfs “vergiftigd” wil spelen en alle personages moet verslaan voordat langzaamaan je leven opgeraakt. Dit zijn echter maar de meest voor de hand liggende variaties van arcade mode, want er vallen er nog een heleboel andere vrij te spelen.

Injustice: Gods Among Us screenshot

Handig is ook de single fight, waarin je zelf je tegenstander en diens moeilijkheidsgraad kan kiezen. Gek genoeg voor een fighting game van de makers van Mortal Kombat zijn er ditmaal geen grotere (en vaak bevoordeelde) midden- of eindbazen. Ieder personage is, behalve de DLC's dan, meteen selecteerbaar. Zelfs “bondskanselier” Superman is gewoon maar één van de vele extra kostuums die je kan vrijspelen of bijkopen en voorlopig lijken er ook helemaal geen geheime speelbare personages in de game te zitten.

Zoals het iedere goeie fighter betaamt, heeft Injustice een uitgebreide training mode. Leuk zijn de volledige move lists die je in elke modus tijdens het spelen kan opvragen. Je hebt hier ook de optie om je moves en combo's te taggen, zodat ze tijdens de match op het scherm verschijnen en je niet steeds opnieuw de game hoeft te pauzeren. Naast een uitleg van hoe je een beweging moet uitvoeren en wat het doet, verkrijg je hierbij ook de frame data, waarop je kan zien hoe snel of hoe traag een beweging kan worden uitgevoerd of opgevolgd. Een enorme aanwinst voor de professionelere spelers. NetherRealm Studios wil deze game duidelijk in de grote fightinggametoernooien krijgen, al lijkt het nu al duidelijk dat er nog heel wat extra gebalanceerd zal mogen worden wanneer je de enorme schade bekijkt die bepaalde combo's, super moves en onfortuinlijke interacties met de achtergronden kunnen veroorzaken.