Rayman Legends

Door Goofus, 23-02-2014 00:12

Rayman Legends springt ook de pannen van het dak op next-gen

[gespeeld op PlayStation 4]

Net als in het geval van Tomb Raider enige tijd geleden krijgen we nu ook een (re-)release van Rayman Legends op next-gen consoles. Niet dat we daarover klagen, want de platformer wist ons al enorm te bekoren op de Wii U dankzij de wervelende actie, de overload aan content en de veelzijdige gameplay. Dat is niet anders op PlayStation 4 en Xbox One, waar Rayman zichzelf bovenaan de all-time platformgame-rankings piloteert. En dat komt niet alleen door het gebrek aan andere kandidaten.

In deze next-gen update focussen we voornamelijk op de nieuwigheden op PS4 en Xbox One. Wil je graag onze impressie van de gameplay en andere features van Rayman Legends weten, dan kun je best meteen doorklikken naar de tweede pagina van deze review, waar je de originele recensie van de versie voor Wii U vindt.

Vorig jaar konden we enkel nog de eigenaars van een Wii U met veel aandrang de aanschaf van Rayman Legends aanbevelen wat je, toegegeven, op Wii U nog kon zien als een hoera-kreet vergelijkbaar met het vinden van een ijskoud flesje Cola in een dorre en snikhete woestijn. Hoewel de line-ups van de Xbox One en PlayStation 4 hebben op dit moment ook nog alles behalve weelderig te noemen zijn, willen de pioniers die als eersten op de next-gen trein gesprongen zijn wellicht toch iets bedachtzamer omgaan met hun portefeuille. Wel, dan hebben we slecht nieuws voor hen: Rayman Legends is een minstens even grote aanrader voor je blinkende nieuwe speeltje als het was voor Nintendo's jongste.

Rayman Legends screenshot Rayman Legends screenshot

Op grafisch vlak kon Rayman Legends zelfs op Wii U al verbazen met prachtige graphics en animaties. Onze PlayStation 4 versie, die het hele zaakje aan een blitse 60 frames per seconde op 1080p draait, doet er nog een schepje bovenop. Aan het sublieme leveldesign wijzigt de grafische krachtpatserij uiteraard niks, maar de vloeiende animaties van de personages en omgevingen in volle actie zijn simpelweg adembenemend. Heb je een hart voor 2D-platforming in combinatie met knappe visuals? Dan heeft consoleland op dit moment niks beters te bieden dan dit, geloof ons.

Een andere wijziging vinden we in de laadtijden. Die zijn geëvolueerd van enkele seconden op Wii U naar niks komma noppes. Wanneer je om het even welke menu-optie kiest, of met je personage een nieuw level selecteert word je meteen en zonder dralen in de actie gekatapulteerd. Niet dat de laadtijden op Wii U dramatisch waren, maar eens je het spel gespeeld hebt zonder wachten merk je pas hoe vervelend de laadschermen in het origineel zijn.

Als kleine extraatjes heeft Ubisoft voor elke next-gen versie enkele exclusieve outfits toegevoegd. Xbox One gamers krijgen bijvoorbeeld Splinter Ray en Ray Vaas uit de Splinter Cell en Far Cry franchises, terwijl PlayStation 4 eigenaars het met Assassin Ray uit, jawel, Assassin's Creed moeten stellen. We complimenteerden het origineel op Wii U expliciet met het gebruik van de Gamepad voor het doorbrowsen van alle menu's, het gebruik ervan in de gameplay en het krassen van de loten die je kunt winnen in elk level. Op PS4 mapt Ubisoft enkele touch-vriendelijke functies naar het Touchpad. Je kunt het spel natuurlijk ook op afstand met je Vita spelen, maar krijgt daar enkele de PS4-ervaring voorgeschoteld. We waren toch enigszins teleurgesteld dat Ubisoft niet de moeite heeft genomen om de Wii U Gamepad-functionaliteit mee te mappen naar de PS Vita.

Met nóg strakkere graphics, de afwezigheid van laadtijden en een hoopje nieuwe outfits is Rayman Legens in onze ogen geen aankoop waard als je de Wii U versie al in huis hebt. De kansen zijn echter een pak groter dat dat niet het geval is dan wel, want Rayman Legends is zonder twijfel één van de beste games van 2013 die zo goed als niemand speelde. Ubisoft brengt de game voor PS4 en Xbox One bovendien op de markt aan een gereduceerde prijs van 40 euro, dus doe jezelf een plezier en pik de game zo snel mogelijk op voor je next-gen speeltje.