Beyond: Two Souls

Door valies, 21-10-2013 11:31

Beïnvloed de film in Beyond: Two Souls

Een interactieve psychologische thriller van de makers van het bejubelde Heavy Rain doet watertanden. Snakkend naar een nieuwe meeslepende ervaring gingen we gulzig Beyond: Two Souls verorberen. Of de game onze eetlust wist te bedaren lees je hieronder.

Gamers die Heavy Rain achter de kiezen hebben, weten ongeveer wat ze bij Beyond: Two Souls mogen verwachten qua gameplay. Voor de nieuwelingen even kort duiden wat we als het gedeelde recept mogen beschouwen. Beyond: Two Souls is geen game an sich, want om echt een game te zijn mankeert het te veel aan interactie. Beyond is meer een interactieve film. Je kijkt wat beelden, mag hier en daar het gesprek in een bepaalde richting duwen of de controller even laten zweten om dan weer achterover te gaan zitten en van op de zijlijn toe te kijken wat er zich verder afspeelt in het verhaal. De sterkte van een dergelijke game moet hem dus eigenlijk zitten in het verhaal en de beleving ervan. In Heavy Rain herinner je je vast nog de bezwete handpalmen die zo hard hun best deden om op het juiste moment de juiste knop in te duwen of combinatie te maken. Wanneer dat lukte, kon je opgelucht ademhalen om even later weer een verscheurende keuze te moeten maken. Beyond: Two Souls’ voorganger heeft ons geweten regelmatig doen knagen, al was het maar voor even.

Laten we dit nieuwe verhaal even kort situeren. We leren Jodie Holmes kennen, gespeeld door Ellen Page, en Aiden. Die laatste is een onzichtbare entiteit die altijd al aan Jodie heeft vastgehangen. Aiden heeft een eigen wil en durft het al eens te bont maken, waar Jodie dan spijtig genoeg de gevolgen van moet dragen. Aiden is gelukkig niet alleen een kwajongen, hij staat Jodie ook steevast bij in moeilijke momenten. Ze hebben dus een haat-liefde verhouding. Op een dag hebben haar ouders genoeg van de vreemde zaken die gebeuren bij Jodie en laten haar achter in een psychiatrisch ziekenhuis. Daar komt een erg jonge Jodie terecht in het Departement van Paranormale Activiteiten. Dokters Nathan Dawkins (Willem Dafoe) en Cole Freeman ontfermen zich over haar en naarmate de tijd vordert, worden zij zowat surrogaatouders van de jonge hoofdrolspeelster. Het verhaal wordt uit de doeken gedaan in verschillende hoofdstukken die niet chronologisch opeenvolgen. Gelukkig maar dat tijdens het laden van elk hoofdstuk de tijdlijn telkens getoond wordt, zodat je alles juist kan plaatsen.

Beyond: Two Souls screenshot

Wie Heavy Rain gespeeld heeft, herinnert zich vast nog hoe hard die zich heeft ingeleefd in het verhaal. Op de duur voelde je je erg verantwoordelijk voor de redding van het gekidnapte jongetje en was het zweten geblazen als je voor morele keuzes stond. Je wou immers allesbehalve iets fouts doen. Op dat gebied is Beyond vlakker. Niet dat het geen emoties oproept, maar de emoties die je hebt draaien om Jodie, een volwassen vrouw. De diepgang die je voelt om het redden van een kind of een volwassene zijn duidelijk van een geheel ander niveau. Beyond weet op zich wel te overtuigen qua gevoelens, maar de diepgang en stress die Heavy Rain met zich meebrachten, die overkomen je niet op hetzelfde niveau. Net op dat gebied zullen heel wat gamers teleurgesteld zijn. Langs de andere kant staat het verhaal er prima en weet het voldoende bagage mee te geven om je in te leven in de protagoniste.

Telkens je een kijk in haar geschiedenis krijgt, krijg je weer een beter beeld van haar emotionele bagage, krijg je meer inzicht in haar persoonlijkheid en zal je deze wetenschap gebruiken om later op bepaalde zaken te reageren. Je zal vertrouwen verliezen in de mensen rondom je en dat zal zich reflecteren in hoe je met hen zal omgaan. Soms echter lijk je de nodige diepgang niet mee te hebben. Bepaalde stukken verhaal zagen er erg zwaar en emotioneel uit, maar we voelden het gewoonweg niet. Storygewijs zat dit specifieke deel best wel goed in elkaar, maar de uitvoering was met momenten langdradig. De actievolle stukken in de game zijn echter een leuke verademing op de soms ietwat saaiere stukken waarin er erg weinig interactiviteit mogelijk is en je je iets te veel in een film bevindt. Al zullen net die kalmere hoofdstukken zorgen voor het emotionele gewicht, ze hebben dus wel degelijk hun doel.

Beyond: Two Souls screenshot

Dat de game verschillende eindes heeft, ligt er duimdik op aangezien je op het einde enkele cruciale keuzes moet maken. Bij bepaalde keuzes in de rest van het verhaal was het niet altijd duidelijk wat het gevolg nu juist was. Benieuwd als we zijn, hebben we enkele chapters opnieuw gespeeld en enkele zaken anders aangepakt. Buiten de eerder verwachte gevolgen, zitten er blijkbaar ook kleinere nuances in het verhaal verborgen. Zo was er bijvoorbeeld een scene waarin Jodies mama vraagt om olie te gaan halen in de garage. Jodie doet eerst het licht aan, dat al snel terug uitvalt, maar we stappen dapper verder in het donker. De eerste keer eindigde in de mama die een gillende en huilende Jodie uit de garage haalt omdat ze schrik had.

De tweede keer echter haalt Jodie de olie uit de garage, zonder boe of ba. De tweede keer vonden we wel de weg beter terug in het donker, dus wellicht lag het daaraan. Iets kleins als dit heeft vermoedelijk geen echt gevolg voor de rest van het verhaal, maar het doet wel iets met de emoties van de speler. Die emoties zijn hetgeen waar het om draait in Beyond: Two Souls en mits de nodige empathie weet het verhaal je mee te slepen en wil je Jodie zo goed of zo kwaad mogelijk helpen doorheen haar zware leven.