Gran Turismo 6

Door Goofus, 15-12-2013 00:08

Op vertrouwde wegen met Gran Turismo 6

Met Gran Turismo 6 viert Polyphony Digital de vijftiende verjaardag van haar succesreeks. Dankzij het integreren van meer tracks en meer wagens dan ooit tevoren en dankzij het kiezen voor de ondertussen vertrouwde ontwikkelomgeving op de PS3 in plaats van als pionier mee op de frontlinie te gaan staan voor de PS4 is het verleidelijk om de game vooral te zien als een ‘best of’ in plaats van als een echte opvolger in de franchise. Toch zitten er ook wat nieuwtjes in GT6 die de mogelijke sleet op de formule moeten verbergen, met wisselend succes.

Voor ons, net als voor vele anderen, was Gran Turismo een van de eerste echte autosim-ervaringen. Rijden met auto’s die we kenden vanop straat, scheuren op tracks die we kenden vanuit de racesport, races die zoetjesaan evolueerden van zondagswandelingetjes naar extreem lange endurance-events: het prikkelt nog steeds onze natuurlijke honger wanneer er een nieuwe GT-game op de markt komt. In die zin is Gran Turismo 6 alvast een schot in de roos, want de core van de game is nog steeds dezelfde als weleer.

Gran Turismo 6 screenshot Gran Turismo 6 screenshot

De zin voor realiteit is immers iets wat ze bij Polyphony altijd hoog in het vaandel hebben gedragen en dat is deze keer niet anders. Ze maken er een punt van om elk van de meer dan 1200 wagens zoveel mogelijk te doen aanvoelen als the real thing, wat zich vertaalt in een ander rijgedrag, een andere wegligging, een andere afstelling van de versnellingen en zoveel andere kleine en grote tweaks. Dat betekent niet dat elke auto met evenveel zorg en liefde is gebouwd, want net zoals Gran Turismo 5 heeft GT6 premium wagens en dus ook niet-premium wagens. De eersten zijn erg mooi afgewerkt met een pak meer polygonen en oog voor detail. De standaardwagens zijn alweer een heel ander verhaal. Ze doen zelfs wat denken aan onze PS2-periode, met auto’s waarvan de koplampen en de lamp die aangeeft dat je achteruit rijdt niet werken. Bij deze wagens vermijd je best ook de cockpit-camera, want het pikzwarte dashboard en interieur is om van te gaan huilen. Hetzelfde geldt voor het geluid, een aspect waar GT gewoontegetrouw wat achterophinkt. Voor iemand als Kaz Yamauchi, die toch al bewezen heeft om vrij perfectionistische neigingen te hebben, moet het wellicht slikken zijn om op kwaliteit in te boeten om toch maar met mega-aantallen te kunnen uitpakken.

Die stelling geldt trouwens niet alleen voor de wagens in de game, maar ook voor het aantal tracks. Gran Turismo 6 pakt uit met 37 tracks, met een mix van nagebouwde racetracks, levensechte stadsparcoursen en enkele fantasy-tracks. De nieuwe parcoursen als Bathurst en Brands Hatch zien er geweldig uit, maar enkele oudere tracks die werden gerecycleerd ogen vrij doods door een gebrek aan afwisseling in de gebruikte textures en de weinig realistisch ogende kartonnen supporters, rotsen en bomen. Qua regeneffecten is Gran Turismo 6 allerminst een hoogvlieger, maar de nachtraces wisten ons wel te bekoren met knappe lichteffecten en schitterende sterrenhemels. We kregen tijdens onze eerste speeldagen ook wat framerateproblemen te slikken, maar na een 1,2Gb-wegende patch die rond de releasedatum is uitgekomen hebben we merkelijk minder last van haperingen.

Zoals steeds kun je als speler zelf bepalen hoever je wil meegaan in het sim-gevoel van de races, of in het kiezen van opties die het rijden meer arcade doen aanvoelen. Sommigen zullen zich willen beperken tot gas geven en occasioneel remmen, terwijl anderen zullen spelen met de manuele versnellingsbak, de handrem en de afstelling van de remmen en de hydraulica om het maximum uit hun bolides te puren. De hamvraag is wellicht of je het meest geniet van je racegames wanneer je door een perfect manoever een andere wagen precies voor de bocht kunt uitremmen, ofdat je dat doet door aan volle snelheid op het slachtoffer in kwestie in te beuken en hem te gebruiken als vangrail. Gran Turismo doet zijn best om de eerste rijstijl te promoten, maar als je dat wil kun je de game ook spelen zoals je in Need for Speed tekeer gaat.