Karimogi (PSN)
Gooi Tetris, Kirby en een dieetvruchtensap samen in de blender en je bekomt Karimogi. Benieuwd of de game meer vitaminen en smaak bevat dan op het eerste zicht? Lees dan zeker verder.
In Karimogi is het doel eenvoudig, een beetje eigen aan een PlayStation Mini. De blauwe snoezige alien Karimogi heeft onze hulp nodig om zijn ruimteschip terug te vinden. Het pad naar het ruimteschip wordt echter bedolven onder kleurrijke stenen die uit de grijparm van een kraan vallen. Een kwaadaardig oranje beest met uitpuilende ogen bestuurt de kraan en laat Karimogi weten dat zijn dagen geteld zijn. Het is immers zo dat wanneer een blok op Karimogi valt, hij er meteen aan is voor de moeite.
Karimogi laat zich echter niet demotiveren en beweegt zich dartel tussen de blokken met behulp van de pijltjestoetsen. Karimogi moet niet volledig het lot tarten, maar kan zelf het heft in handen nemen door de blokken te verplaatsen. Dit gaat enkel als er geen blok in de weg ligt of er geen blok op ligt. Kortom: meer dan één blok tegelijkertijd verplaatsen gaat dus niet. Dit zorgt ervoor dat je snel moet zijn, want voor je het weet, stapelen blokken zich op en kan je er geen weg meer mee. De blauwe held kan slechts één blok hoog springen, je moet er dan ook steeds voor zorgen dat je niet vast komt te zitten tussen opgestapelde blokken, want dan is er geen uitweg mogelijk. Karimogi beweegt zich gelukkig zeer vloeiend doorheen het speelveld. Al is het soms iets te soepel, waardoor hij iets verder schuift dan bedoeld en onder een blok terechtkomt of in een diep dal valt. Positief is wel dat de controls een minimale responstijd hebben.
Blokken wegwerken kan je doen door een volle lijn te maken. Per level zal je een bepaald aantal lijnen moeten maken, om zo aan het ruimteschip te geraken. Een andere manier om blokken te doen verdwijnen, is een bom plaatsen. Deze bom vernietigt alle blokken op z’n niveau, maar ook onze held Karimogi. Snel een hoger of lager niveau zoeken is dus de boodschap. Deze manier van blokken verdwijnen zal je voornamelijk kunnen gebruiken in de latere levels waar de blokken zich wel eens torenhoog durven opstapelen.
Blokken verplaatsen en lijnen maken valt goed mee in de eerste levels. De moeilijkheidsgraad wordt geleidelijk aan hoger getild door het toevoegen van onder meer onverplaatsbare blokken. Ook valt er af en toe een ei uit de lucht, waaruit een geel raketje - wat doet denken aan een vliegende goudvis - komt gekropen. Hem verslaan doe je simpelweg door erop te springen, al is dat soms makkelijker gezegd dan gedaan. Deze kleine raket weet af en toe echt het bloed vanonder je nagels te halen. Karimogi is op zich zeer eenvoudig, maar zal met momenten hachelijke situaties voorschotelen, zeker naarmate je vordert in de levels. Niet opgeven is hier de boodschap.
De game biedt twee modi. Eerst heb je de Classic Mode, waarin je level per level het hoofd zal moeten bieden. Score Attack geeft je de mogelijkheid om oneindig lang blokken in de schoot geworpen te krijgen. Echt veel variatie weet de game hier niet mee aan boord te brengen, beide modi liggen namelijk dicht bij elkaar qua inhoud en doel.
De muziek weet niet echt een bijdrage te leveren aan de gamebeleving en ook grafisch is de game geen hoogstandje. De achtergrond is heel sober gehouden, in tegenstelling tot de kleurrijke blokken en het beweeglijke hoofdpersonage die meer op de voorgrond werden geplaatst. Mogelijk werd dit met opzet gedaan, zodat de aandacht wordt gevestigd op het speelveld, maar het zorgt er wel voor dat het geheel een beetje kaal aanvoelt. Elk blok heeft ook nog eens een afbeelding van fruit of een diamant. Veel betekenis lijkt hier echter niet achter te zitten, buiten een minieme verhoging van punten als je er drie of meer in een rij hebt staan.
- stijgende moeilijkheidsgraad
- soepele controls
- uitdagend
- sobere achtergrond
- flauwe muziek
- weinig variatie