Zen Pinball: Sorcerer's Lair Table (DLC)
Het is alweer twee jaar geleden dat Zen Pinball op PSN verscheen, maar toch blijft Zen Studios de fans regelmatig verwennen met nieuwe flipperkasten. De nieuwste in het rijtje heet Sorcerer’s Lair, waarin je het in een sprookjesachtige wereld opneemt tegen een boze tovenaar.
Elke flipperkast in Zen Pinball heeft een uniek verhaal en ook deze keer is dat niet anders. Een broer en zus bevinden zich in een magisch citadel, waar een asociale tovenaar hen bestookt met geesten, spinnen en andere wangedrochten. Gelukkig krijgen ze de hulp van de vriendelijk geest Whisper, die samen met hen de strijd aanbindt. Om de tovenaar te verslaan zullen ze heel wat missies moeten voltooien, die zich naast het gewone speelveld ook in zes verborgen kerkers afspelen.
Qua design hebben de makers alweer het beste van zichzelf gegeven. De paars-blauwe tinten zorgen voor een sfeervol speelveld, dat tot in de kleinste details is afgewerkt. Er zijn opvallend veel ramps en bruggen voorzien, en de draaiende torens van het citadel maken heel wat verschillende wegen mogelijk die de bal kan volgen. Net zoals in Marvel Pinball wordt het realisme op een iets lager pitje gezet voor wat meer grafisch spektakel. Hologrammen voor de spoken, dynamische belichting en gerenderde modellen voor de tovenaar en de sprekende boom zorgen voor een indrukwekkende visuele weergave. Het videogamegehalte ligt daardoor wel redelijk hoog, maar toch wordt er nooit overdreven waardoor de geloofwaardigheid van een flipperkastsimulatie niet in het gedrang komt.
Zoals we van Zen Studios gewoon zijn is het redelijk eenvoudig om de bal in het speelveld te houden, maar moeilijk tot zeer moeilijk om missies te voltooien en hoge scores te behalen. Zo is er bijvoorbeeld een missie waarbij je binnen een beperkte tijd een zestal spoken moet vernietigen. Daarvoor moet je eerst Whisper oproepen door de bal een aantal keren in een drophole te spelen en daarna nog eens in elke ramp spelen waar de spoken zich bevinden. Je zal verdomd hard moeten oefenen om dat voor elkaar te krijgen, maar uiteindelijk lukt het wel. Speel je een bal in de ketel van de tovenaar dan wordt die in beslag genomen, om na de derde keer in een helse multiball te ontaarden. En om de stress wat te verlichten kan je verschillende veiligheden activeren die voorkomen dat je bal via de sidelanes verdwijnt.
Maar het allerleukste is als je bal letterlijk in het speelveld zakt naar de verborgen kerkers. Daarin speel je een soort van pinball minigames, waarbij je door de bal op de juiste ramp te spelen de uitgang moet vinden, monsters en spinnen moet vernietigen of zelfs de bal door een soort physics-puzzel moet leiden. Meerdere speelvelden is weliswaar al eerder gedaan in pinball simulaties, maar de originele uitwerking geeft het toch iets extra. Naar goede gewoonte zijn er ook weer vier nieuwe trophies voorzien, die je kan verdienen door een 6x combo op de ramps uit te voeren of door de slotmissie te voltooien en de tovenaar te verslaan. Via de online leaderboards kan je je scores met je vrienden of alle andere spelers vergelijken.
Omdat Sorcerer’s Lair wordt uitgebracht als DLC voor Zen Pinball, is er geen toevoeging van de nieuwigheden uit Marvel Pinball (en Pinball FX 2 op de x360). De Superscore en Wizardscore zijn eerder slimme marketingtrucs en zal niemand missen, maar de vernieuwde multiplayer mogelijkheden en betere physics ontbreken hier wel. De bal voelt dan ook wat “lichter” aan dan in laatstgenoemde games, al is er een duidelijke verbetering ten opzichte van de oorspronkelijke kasten uit Zen Pinball. Daar staat dan wel tegenover dat deze DLC nog aan de vertrouwde prijs van €1.99 over de toonbank gaat. Ook grafisch hoeft deze kast nauwelijks onder te doen voor Marvel Pinball. De episch klinkende muziek en sprookjesachtige stemmen maken het audiovisuele plaatje compleet.
- Sfeervolle graphics
- Veel missies
- Zes verborgen speelvelden
- Lage prijs
- Mist de vernieuwingen van Marvel Pinball