Gatling Gears (XBLA, PSN)
Veel zogenaamde twin stick shooters zetten gamers in een een afgesloten ruimte en spuwen dan onmetelijke horden vijanden totdat de held uiteindelijk breekt. Hoewel Gatling Gears in hetzelfde genre wordt gecatalogeerd, beantwoordt het spelbeeld helemaal niet aan de bovenstaande beschrijving. Met deze titel mikt EA immers op een breder publiek dan de typische highscore-hunters.
Terugkeer naar Mistbound
Vanguard Entertainment is een Nederlandse ontwikkelaar die ontstaan is uit onder andere W!Games, dat verantwoordelijk was voor relatief succesvolle Greed Corp. op XBLA. Met deze nieuwe Gatling Gears mikken de Nederlanders opnieuw op het digitale verdeelplatform van Microsoft, aangevuld met een aangekondigde (maar uitgestelde) release voor PSN. Met de game spelen ze gameplay-gewijs ietwat leentje-buur bij een andere XBLA-franchise, Assault Heroes, maar gelukkig doen ze dat voor het grootste deel op een geslaagde manier.
Gatling Gears speelt zich af in Mistbound, dezelfde setting die dienst deed in Greed Corp. Deze keer krijg je ook wat meer van deze wereld te zien, want je kruipt in de huid van een gepensioneerde piloot die teruggeroepen wordt om een walker te besturen, een metalen machine met een fikse dosis vuurkracht waarmee je ten strijde trekt tegen het vijandelijke Empire dat er alles aan doet om je thuisland te vernietigen. Door deze slechteriken een koekje van eigen deeg te geven, moet je praktisch in je eentje Mistbound van een zekere ondergang redden. Hoewel het verhaal soms een anti-industrialistische schijn heeft, zal je niet veel diepgang moeten verwachten – iets waar we ons bij dit genre niet zo druk over maken.
Oei, was dat je hond...?
De game bestaat uit in totaal zes hoofdstukken, die op hun beurt vijf levels tellen. De werelden hebben elk hun eigen vormgeving en designelementen, maar die grafische opsmuk kan niet verbergen dat het zes uur durende avontuur uiteindelijk nogal repetitief wordt. De drie beschikbare moeilijkheidsgraden zorgen er wel voor dat je de uitdaging kan afstemmen op je eigen kunde en op de sterkte van de upgrades die je vrijspeelt. De eindbazen die je aan het eind van elk hoofdstuk voorgeschoteld krijgt zijn best pittig en vragen meer inzicht en patroonherkenning dan de typische vijanden die je in de gewone levels te slikken krijgt.
Een twin stick shooter waardig, controleer je bewegingen van de walker met de linkerstick en zijn basiswapen – een machinegeweer – met de rechterstick op je controller. De belangrijkste beperking van je knaller met een ongelimiteerde hoeveelheid munitie is dat het bereik ervan eerder beperkt is, zelfs op volle sterkte, waardoor je voor doelen op lange afstand moet rekenen op de rest van je arsenaal. Zo beschik je ook over een krachtig kanon dat je met de rechterschouderknoppen bestuurt, net als een stock granaten die je met de linkerschouderknoppen bedient. Deze twee wapens kunnen veel vernietigender uithalen dan je standaardwapen, maar hun munitie is dan weer beperkt. Deze groeit echter mettertijd aan, dus meestal zal je ze zo snel mogelijk gebruiken als ze terug beschikbaar is.
Tenslotte beschik je per level ook nog over één superaanval die het hele scherm leegveegt en moet je het rooien met een beperkt aantal levens – afhankelijk van de moeilijkheidsgraad die je kiest. Wanneer je echter zuinig bent op je superwapen én op je voorraadje levens, word je daarvoor beloond met extra puntjes die je score en ervaringspunten aandikken. Meer XP betekent niet alleen een hogere plaats op de online leaderboards, maar ook visuele upgrades in de vorm van een kleurtje voor je walker en zelfs toegang tot verschillende huisdieren die je achternahuppelen – en die je meermaals als vijand zal aanzien. Gelukkig zijn de lieve beestjes immuun voor friendly fire...
Wikken en wegen
De kern van de gameplay en het verzamelen van punten zit hem natuurlijk niet in het spaarzaam omgaan met je goodies, maar wel in het opbouwen van een stevige multiplier. Dat doe je door Gears (radertjes) te verzamelen die achterblijven telkens wanneer een vijand sneuvelt. Elke zes Gears verhogen je multiplier met één eenheid, terwijl elk vijandelijk schot dat je treft er weer eentje afhaalt. Dit systeem vormt tegelijkertijd een mooie uitdaging voor de ervaren speler, terwijl gamers die doorgaans iets minder hoog grijpen niet vreselijk hard worden afgestraft bij het incasseren van een voltreffer.
In elke level liggen een aantal goudblokken verspreid die je kan gebruiken om je walker te upgraden. Hoewel een boost van je gezondheidsmeter of van de mogelijkheden van je kanon en granaten mooi meegenomen is, zal je deze upgrades toch vooral willen alloceren aan je machinegeweer om het bereik ervan uit te breiden. Doe je dat niet, dan zal je dat in de latere levels zuur gaan opbreken. Gelukkig kan je zonder problemen bij het begin van elke level je beschikbare upgradepunten herverdelen, waardoor je je uitrusting kan afstemming op het type vijanden dat je te verwerken krijgt in elke level.
Op visueel vlak is Gatling Gears best te pruimen. De omgevingen zijn veelkleurig en zien er fris uit. De camera volgt je op de voet, maar blokkeert wel de weg terug. Dat betekent niet alleen dat je niet zomaar kan terugkeren om rustige oorden op te zoeken als je bestookt wordt door een grote groep vijanden, maar ook dat Gears en upgrades die je niet meteen oppikt ook later niet meer bereikbaar zullen zijn. Net als in Greed Corp. valt er regelmatig een stukje van het decor af, een leuk detail. Je kan de hele game online en offline met twee spelen, en op de koop toe is er ook nog een uitdagende Survival modus waar je alleen of samen met een vriend kan proberen door te spartelen. Extra content dus – en dat mag ook wel, want voor deze game tel je zo’n 15 euro neer (1200 Microsoft Punten).
- Strakke shooter-controls
- Toegankelijk multipliersysteem
- Volledig speelbaar in co-op
- Leuke bossfights
- Repetitief na een tijdje