Call of Duty: Black Ops - Annihilation (DLC)
Twee maanden zijn gepasseerd sinds 4Gamers en George A. Romero, met enkele zombie aanhangers, het uitvochten op een afgelegen Siberisch eiland. Activision bracht ons eindelijk eens DLC die wat variatie bracht in de Call Of Duty-maps, met daarnaast een geweldige zombie-modus. Maar nu zitten we hier, weeral met een stukje DLC voor Black Ops. Heeft Activision voor de tweede keer een iets meer fatsoenlijke DLC uitgebracht of is dit pure geldklopperij?
Escalation was blijkbaar niet het einde van de Black Ops-DLC. Annihilation verraste ons echter een beetje, want deze DLC is toch ontwikkeld op een veel sneller tempo dan vorige DLC. Zoiets betekent meestal niet veel goeds, zeker niet als de publisher dan nog eens Activision heet. Maar misschien moeten we hen niet te snel veroordelen, Escalation was namelijk ook veel beter dan we verwacht hadden. We zullen dus maar eens zien wat Annihilation in huis heeft..
Hangar 18
Hangar 18 is duidelijk geïnspireerd door Area 51. We vinden er een heleboel unieke dingen zoals het SR-71 vliegtuig en enkele vreemde experimenten. Treyarch heeft duidelijk zijn fantasie losgelaten op deze map. De map zelf heeft wat weg van Stockpile, de map uit Escalation, omdat het een vrij grote centrale plaats heeft met kleinere gebouwen eromheen. Dit klinkt nu allemaal wel leuk maar de layout van de map is weeral veel van hetzelfde in vergelijking met andere maps. De unieke stukken zoals het vliegtuig zijn leuke details maar de map op zich biedt niet echt veel vernieuwing.
Drive-In
Drive-in haalt zijn mosterd dan weer uit Nuketown, iets dat we als Nuketown-fan wel kunnen appreciëren. Drive-in speelt zich af bij een grote bioscoop en het grote verschil met Nuketown is dat deze nieuwe map over grote open ruimtes beschikt. De map is ook een beetje groter dan Nuketown, waardoor het geen close combat-spam wordt. In het midden heb je enkel open ruimte, met als uitzondering een centraal geplaatste metalen krat. De grote overeenkomst met Nuketown is het gebruik van twee huizen, waar een groepje snipers zich snel thuis voelen. Drive-in wordt wellicht een map die iedereen wel kan smaken, ook al geeft het een déjà-vu gevoel.
Silo
Waarschijnlijk de slechtste map van Annihilation: Silo. Net zoals de twee vorige maps is ook deze niet echt origineel. Fans zullen namelijk direct Silo vergelijken met Quarry (uit Modern Warfare 2). De map bevat ook een aardig aantal gebouwen waar de prone-campers in grote aantallen zich verschuilen. Silo doet eigenlijk niets speciaal en verveelt ook erg snel. Het enige leuke is misschien dat elke silo om de zoveel tijd eens een raket afvuurt, maar voor de rest is Silo wellicht een goed voorbeeld van 'dertien in een dozijn'.
Hazard
Mensen die dachten dat deze laatste map wél origineel zou zijn, moeten we teleurstellen, al is dit misschien niet zo erg voor World at War-fans. Hazard heeft - en dat heeft Treyarch zelf bevestigd - duidelijk invloeden van World at War en is eigenlijk gewoon een remake van een oudere klassieke map, al speelt deze zich niet af in Europa maar op een golfbaan. Het gebrek aan originaliteit ergert ons wel, want het voelt echt aan als de Estate-map. Natuurlijk ziet deze er anders uit met zijn regenbogen en andere tralala, maar als het erop aankomt is dit gewoon een herkleurde Estate. Er stond precies copypasta op het menu bij Treyarch.
Shangri La
Een groot pluspunt aan de vorige DLC, Escalation, was Call of the Dead, een zombie-map waarin je de zombie-versie van George A. Romero kon bestrijden, evenals een duizendtal andere zombies. Diegenen die het helemaal tot het einde schopten kwamen te weten dat de originele vier helden naar een geheime jungle-locatie werden gebracht. Deze locatie zijn de ruïnes van Shangri La. Zoals we ondertussen wel al gewend zijn, begint men in een kleine ruimte met vernietigbare objecten die de wegen blokkeren. Door zombies neer te knallen verdien je punten waardoor je kan doorstoten of wapens kan aankopen. Na een helse strijd tussen jouw team en de zombies beland je uiteindelijk ondergronds, waar een schakelaar staat. Deze activeert enkele voordelen zoals een water slide, een stuk touw dat je transporteert en een mijnkarretje. Dat laatste maakt het mogelijk om zombies neer te knallen terwijl het rijdt. Op vlak van wapens heb je ook wat nieuws: een splinter claymore en een 31-79 JGb215 Shrink Ray. De monkey bomb maakt ook weer zijn opwachting in deze zombie-map, wat een deel van de fans zeker blij zal maken. Op zich is Shangri La veel simpeler als zombie-map, wat voor sommigen positief is maar voor anderen dan weer negatief. Het is een leuke tijdsdoder maar het komt niet in de buurt van Call of the Dead en overstijgt evenmin Ascension of Five.
- Drive-in was leuk...
- ...maar de rest niet
- Zombie-map mist charme van vorige DLC
- Weinig origineel
- Prijs