Puzzle Dimension (PSN, pc)
Puzzelgames zijn altijd al schering en inslag geweest in het indielandschap. Nieuwe spelers proberen dan ook zo goed mogelijk op te boksen tegen de concurrentie door hun puzzels zo ingenieus mogelijk te maken. Doctor Entertainment AB is zo'n nieuwe speler. Met hun allereerste game, Puzzle Dimension, probeert deze nieuwkomer zijn plaats in te nemen tussen de oude rotten. Maar of ze hierin slagen?
Less is more
Na een korte installatie en de daaropvolgende tutorial bevinden we ons in de simpele wereld van Puzzle Dimension: vierkante vlakken, bloemen en een portaal. Het ‘less is more’-principe dat we zo vaak zien in het puzzelgenre valt meteen op. Het doel van elk level is simpel: je bent een gouden bal die bloemen moet verzamelen en nadien door het portaal moet ontsnappen. Indien je dan ook nog alle vlakken slechts eenmaal aanraakt, krijg je ook nog bonuspunten.
In het begin is dit simpel door een zeer trage leercurve, maar spoedig kom je in aanraking met je ‘gelijke’ die je veel trial-and-error-momenten zal bezorgen. Deze momenten komen vooral voort uit het feit dat het voornaamste nieuwe element van Puzzle Dimension de zwaartekracht is. Zolang je niet springt kan je rollen over omgekeerd hangende platformen om nadien, indien goed ingeschat, je te laten vallen om zo de andere kant van het level te bereiken. Het principe is zeer leuk, maar zeker niet perfect.
Klungelige leercurve
De eerder vernoemde ‘trage leercurve’ leek in het begin ideaal. Je leert snel de principes van het spel kennen, je personage soepel besturen en de puzzels zo vlot mogelijk oplossen. Toch is het net deze curve waar de game net iets tekortschiet. Soms zal je veel pogingen moeten ondernemen om tot een oplossing te komen, waarna je het volgende level oplost zonder ook maar met je ogen te knipperen. Deze simpele levels dienen vaak als een introductie tot een nieuw puzzelelement waarmee je later moeilijkere puzzels moet oplossen.
Toch is dit niet altijd het geval, en krijg je soms puzzels voorgeschoteld die net iets te simpel zijn waardoor de uitdaging teniet gaat. Het ‘slimme’ gevoel na het oplossen van een puzzel, een aspect dat het genre zo bekend maakt, verdwijnt op die manier. Toch zullen er redelijk wat levels zijn die menig gamer wel kan bekoren. Sommige puzzels schitteren door het ingenieuze, wat zeker niet betekent dat het ingewikkeld is. Lange tijd zitten zoeken op een oplossing, om dan tot de conclusie te komen dat de oplossing doodsimpel is. Dat is ingenieus en op dat vlak weet Puzzle Dimension wel te bekoren.
Extra time!
Een puzzelgame zou geen puzzelgame zijn als je niet lang zult moeten zoeken op een oplossing. Hierdoor maken ontwikkelaars gebruik van technieken om de vele zoekmomenten luchtig te houden. Het bekendste voorbeeld is natuurlijk de sadistische commentaar van de AI GLaDOS uit Portal 2. Toch is de meest gebruikte techniek de muziek. Denk maar aan de wereldbekende deuntjes van Bejeweled en Tetris. Puzzle Dimension slaagt erin op deze manier een meer dan degelijke melodie te verwerken in de game. Verwacht geen instant classic, maar voor het debuut van een ontwikkelaar is dit zeker niet slecht.
Een tweede manier om het oplossen van puzzels leuker te maken is het toevoegen van Camera Mode. In deze modus krijg je een totaaloverzicht van de puzzel zodat je gemakkelijker een oplossing kan uitstippelen. Alhoewel weinig origineel, werkt deze mode meer dan degelijk en is het een goede toevoeging aan het totaalpakket.
- Camera Mode
- Vele leuke puzzels
- Degelijke muziek
- Zeer groot puzzelaanbod
- Unpixelaten
- Soms weinig uitdagend
- Ongeschikt voor langere speelsessies