Machinarium (iPad2)

Door Ge0force, 18-09-2011 12:35

Machinarium

Door Steez

Van remakes tot nieuw materiaal, aan populaire point and click adventures op de iPad geen gebrek. Klassiekers zoals Monkey Island en Broken Sword scheren samen met nieuwkomers Back to the Future en Wallace&Grommit hoge toppen in Apple’s App Store. Machinarium sluit zich bij dit gezelschap aan en doet meteen een gooi naar de titel van beste adventure game van het jaar.

Machinarium komt van goeden huize, zoveel is zeker. Deze gelauwerde flash game ontplofte in 2009 op de Indie (onafhankelijke ontwikkelaars die games onder eigen beheer uitbrengen met een relatief beperkt budget) Scene en kaapte datzelfde jaar zowat alle prijzen binnen categorie weg. Awards en nominaties voor het fenomenale artwork, de knappe soundtrack en beste Indie game waren schering en inslag. Tot zelfs een tweede plaats op Kotaku’s lijst van beste PC Games 2009, net onder Empire: Total war. Alle mogelijke lofbetuigingen gingen richting Tsjechië, naar de op dat moment quasi onbekende studio Amanita Design. Niet slecht voor een kunstzinnig project over een zwijgzaam maar charismatisch klein robotje op zoek naar z’n vriendin en de schurken achter haar ontvoering. Een game zonder spraak of tekst, overlopend van sfeer, humor en uitmuntend spel design. Nu bijna exact twee jaar later, kunnen we de muis vervangen door onze vingers en dit avontuur op ons iOs device beleven. Tenminste, zolang dit iOS device een iPad van de tweede generatie is. Ja, je hoort het goed, de eerste iPad is blijkbaar niet in staat om dit meesterwerkje vorm te geven. Te weinig tijd voor optimalisatie of simpelweg een gebrek aan pure rekenkracht? Wat het ook zij, Machinarium heeft de twijfelachtige eer om een iPad2 exclusive te zijn. De gelukkigen onder ons die wél over een iPad2 beschikken mogen zich schrap zetten voor dit episch avontuur op zakformaat.

Posted Image

Het duurt net dat tikkeltje langer dan bij andere games voordat is Machinarium opgestart, en je je afvraagt of dit nu een game is of een interactief schilderijtje. In een desolaat handgetekend landschap bewegen een paar insectachtige robotjes die verschrikt zoemend opvliegen wanneer je ze aanraakt. In de verte doemt er een mechanisch kluwen van een stad op en industriële muziek met metaal - op metaalachtige geluiden heft een sinistere toon aan. Start new game. Naadloos maakt een luchtschip zich van de hoogste toren los en komt het in een wolk van uitlaatgassen op je afgevlogen. Het daalt en zwenkt af richting wat bij nader inzien een stort blijkt te zijn. De scene verandert naar een plaatje van de tot in details weergegeven afvalberg vol afgedankte troep en oude onderdelen. Wanneer het luik van de aankomende afvalcontainer opengaat, maak je kennis met huisrobot Jozef, onze hoofdrolspeler. Die in een handvol stukken gedumpt en aan zijn lot overgelaten wordt. Welkom bij je eerste puzzel en les in observatie. Zag je hoe Jozef’s arm in het water terecht kwam en hoe dat ratachtig wezen er met zijn been vandoor ging? Nee? Geen schrik, je komt er snel genoeg achter.

Posted Image